Auto delen ?
Een auto kost veel geld, en rijdt tijdens zijn actieve leven maar heel weinig. Diverse initiatieven willen daar een mouw aan passen. Door het gebruik van auto’s te delen, of nieuwe functies te bedenken.
De aankoop van een auto getuigt niet van een rationeel beleid : een voertuig wordt gemiddeld slechts één uur per etmaal gebruikt maar kost de eigenaar een bom geld. Vooral in de grootsteden zorgt dat voor mobiliteitsproblemen, én voor torenhoge parkeer- of garagekosten. Een logisch gevolg van die situatie is het zoeken naar alternatieven. In Parijs heeft een vierde van de stadsbewoners al afgezien van het bezit van een auto. Dat vergt geen geringe mentaliteitsverandering, omdat aan het bezit van een auto toch nog altijd een zekere status verbonden blijft.
Wie geen auto bezat, had vroeger geen andere mogelijkheid dan zich te verplaatsen met het openbaar vervoer, per taxi of per tweewieler. Tegenwoordig zijn er ook andere mogelijkheden. Parijzenaars vinden het niet onlogisch om voor een vrij weekend gewoon een auto te huren.
Voor het woon-werkverkeer is carpoolen een mogelijkheid, voor occasionele verplaatsingen kan men tegenwoordig een beroep doen op twee alternatieven. Men kan medehuurder worden van een auto, in het kader van Autodelen, of men kan via Cambio een auto huren.
In het eerste geval maken verschillende personen gebruik van één of meerdere particulier aangekochte auto’s, waarbij de brandstof en een deel van de vaste kosten worden betaald. Hoe intensiever de auto wordt gebruikt, hoe lager de vaste kosten per kilometer worden.
Autopia, het Vlaams Steunpunt voor Particulier Autodelen, zet zich ervoor in de initiatieven in goede banen te leiden van mensen die hun auto met anderen willen delen. Dat is hard nodig want er zitten juridische addertjes onder het gras en verzekeringsmaatschappijen zijn niet zo vertrouwd met de collectieve inspanning. Door de samenwerking met lokale overheden zijn ook nieuwe initiatieven ontstaan. Zowel in Mechelen als in Leuven kunnen particuliere autodelers die lid zijn van Autopia, een gratis parkeerplaats aanvragen.
Cambio, dat in tien Vlaamse steden aanwezig is, verschilt maar weinig van een echte autoverhuurder. Bij inschrijving krijgt het lid een chipkaart waarmee hij of zij na reservatie (per telefoon of internet) de auto kan openen. De contactsleutels zelf bevinden zich in het voertuig.
Leden kunnen kiezen tussen drie tarieven : Start (voor gebruikers die slechts één à twee keer per maand rijden, en minder dan 80 km), Bonus (80-200 km/maand) en Comfort (meer dan 200 km/maand). Ze betalen een financieringsbijdrage (150 à 600 euro) die terugbetaald wordt aan het einde van het contract, een eenmalige instapkost (35 euro) en een maandelijkse abonnementsbijdrage (4 à 22 euro).
Voor de afrekening worden zowel de tijdsduur (2 à 4,20 euro per uur – 23 à 42 euro per etmaal) als de afgelegde kilometers in acht genomen. Tot 100 km wordt 0,33 à 0,41 euro aangerekend per kilometer. Vanaf 101 km wordt dat 0,21 à 0,26 euro – afhankelijk van het wagentype. Die forse prijzen zijn wel inclusief brandstof.
Een logische evolutie is dat de spoorwegen en Cambio de handen in elkaar slaan. In een aantal Belgische stations is dat inmiddels al het geval.
constructeurs
Nieuw en opmerkelijk is dat ook wakkere constructeurs interesse tonen voor het idee. Niet helemaal toevallig natuurlijk, want als ze in de toekomst minder auto’s verkopen door dergelijke initiatieven, willen ze wel een extraatje meepikken via de verhuur. Mercedes startte vorig jaar in Ulm met het pilootproject Car2Go, waarbij vijftig Smarts ForTwo in de stad werden neergezet. Inmiddels zijn dat er tweehonderd geworden en werden meer dan 50.000 huurtransacties uitgevoerd. Tien procent van de inwoners met een rijbewijs maakte al gebruik van het systeem, waarbij opmerkelijk genoeg per minuut wordt afgerekend. Het basistarief (inclusief brandstof en andere kosten) bedraagt 0,19 euro per minuut en 9,90 euro per uur. Voor een dag wordt 49 euro aangerekend. Binnenkort wordt het initiatief uitgebreid naar het nabij gelegen Neu-Ulm en sinds eind vorig jaar neemt ook de Texaanse stad Austin deel aan het avontuur. Verwacht wordt dat de elektrische Smart die vanaf 2011 in grote aantallen wordt geproduceerd, de ideale partner zal zijn in het project. Op voorwaarde dat de parkeerplaatsen voorzien worden van oplaadpalen.
Maar er is meer. Chris Bangle, gewezen Chief Designer van BMW, gelooft dat constructeurs in de toekomst ook zullen gaan nadenken over modulaire, aanpasbare interieurs die door elke autodeler kunnen ingevuld worden. Gebruikers zullen dan hun eigen muziekinstallatie kunnen installeren. In de huidige auto’s is dat niet echt een haalbare kaart, maar met de komst van de elektrische auto’s zal ook de flexibiliteit van het interieur toenemen, doordat de mechaniek veel minder overheersend aanwezig zal zijn.
Nissan bekijkt het probleem van het geringe gebruik van een auto vanuit een andere hoek. Tien jaar geleden al ontwierp het de Cube, een hoekige vierzitter die meer dan alleen maar een transportmiddel wou zijn. De kubusvormige Cube, met zijn stompe neus en asymmetrische vormen, vond sinds zijn lancering in 1998 al meer dan een miljoen kopers in Japan. Dit jaar komt hij naar Europa. Hij is zo lelijk dat het haast aantrekkelijk wordt, ook al staat zijn vorm haaks op de wetten van de aerodynamica. Het voertuig wordt ook als een meeting place gezien en als een kleine lounge, waarin jonge Japanners die thuis opeengepakt met hun ouders wonen, elkaar terugvinden voor een babbel. Come to my cube.
Het Monegaskische Venturi wil op weer een andere manier het inefficiënt gebruik van een stilstaande auto te lijf gaan, namelijk door een laag zonnecellen in te bouwen op het dak. Zo maakt de wagen zich zelfs als hij geparkeerd is nog nuttig, als een kleine elektriciteitscentrale die helpt om de elektriciteitsrekening thuis te verlichten.
–
www.cambio.be; www.autodelen.net
Door Pierre Darge – illustratie Tyl by matita.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier