Expedities naar het wrak zouden namelijk schadelijk zijn voor wat er nog van over is. De Britse minister van Maritieme Zaken, Nusrat Ghani, zei dat met het verdrag 'het historische schip en zijn opvarenden worden gerespecteerd'.

Het wrak, dat in internationale wateren ligt, was tot nu toe enkel beschermd door het UNESCO-verdrag inzake de bescherming van cultureel erfgoed onder water. Het is niet duidelijk hoe de twee landen praktisch willen afdwingen dat de nieuwe bescherming gerealiseerd wordt. Volgens Britse media zijn de organisatoren van expedities naar het wrak niet onder de indruk.

., AFP
. © AFP

Groot-Brittannië en de Verenigde Staten willen dat organisatoren van de expedities eerst een vergunning aanvragen om het wrak te betreden. Het plan om de radioapparatuur van het schip op te delven door een stuk dak weg te zagen, is echter afgewezen.

., AFP
. © AFP

Het in Belfast gebouwde passagiersschip was destijds het grootste ter wereld. Het werd 10 april 1912 te water gelaten en zonk in de nacht van 14 op 15 april na een aanvaring met een ijsberg in de Atlantische Oceaan. Het Britse schip was onderweg naar New York. Bij de ondergang verloren ruim 1.520 van de 2.224 passagiers het leven. Het in staat van ontbinding verkerende wrak werd in 1985 getraceerd, ongeveer 600 kilometer ten zuidoosten van Newfoundland op circa 3.800 meter diepte en wordt regelmatig bezocht door schatzoekers en toeristen.

., AFP
. © AFP
Expedities naar het wrak zouden namelijk schadelijk zijn voor wat er nog van over is. De Britse minister van Maritieme Zaken, Nusrat Ghani, zei dat met het verdrag 'het historische schip en zijn opvarenden worden gerespecteerd'.Het wrak, dat in internationale wateren ligt, was tot nu toe enkel beschermd door het UNESCO-verdrag inzake de bescherming van cultureel erfgoed onder water. Het is niet duidelijk hoe de twee landen praktisch willen afdwingen dat de nieuwe bescherming gerealiseerd wordt. Volgens Britse media zijn de organisatoren van expedities naar het wrak niet onder de indruk. Groot-Brittannië en de Verenigde Staten willen dat organisatoren van de expedities eerst een vergunning aanvragen om het wrak te betreden. Het plan om de radioapparatuur van het schip op te delven door een stuk dak weg te zagen, is echter afgewezen. Het in Belfast gebouwde passagiersschip was destijds het grootste ter wereld. Het werd 10 april 1912 te water gelaten en zonk in de nacht van 14 op 15 april na een aanvaring met een ijsberg in de Atlantische Oceaan. Het Britse schip was onderweg naar New York. Bij de ondergang verloren ruim 1.520 van de 2.224 passagiers het leven. Het in staat van ontbinding verkerende wrak werd in 1985 getraceerd, ongeveer 600 kilometer ten zuidoosten van Newfoundland op circa 3.800 meter diepte en wordt regelmatig bezocht door schatzoekers en toeristen.