De legendarische Flying Scotsman spoort weer
Een van de vlaggenschepen van het Brits industrieel erfgoed, de stoomlocomotief “Flying Scotsman”, is vertrokken uit het Londens station King’s Cross voor zijn eerste officiële non-stoprit naar de oostkust na een restauratie van tien jaar.
Met achter zich een indrukwekkende wolk van witte stoom vertrok omstreeks 08.40 uur op perron 1 het trotse gevaarte van 97 ton met groene livrei onder de bewonderende blikken van een menigte belangstellenden die de wedergeboorte van de locomotief uit de jaren twintig van vorige eeuw live wilden meemaken.
Rond de 300 passagiers, onder hen voormalige treinbestuurders of eigenaars en mensen die tot 450 pond (ongeveer 570 euro) over hadden voor een ticket, mochten plaatsnemen aan boord van de ouderwetse wagons met een bekorende charme: houten tussenschotten, brede salonzetels met rode bekleding, gedekte restauranttafels verlicht door kleine klokvormige lampen.
Op het menu deze morgen stond een typisch Engels ontbijt met thee, porridge, en een glas champagne om het gebeuren te vieren, alles opgediend door het spoorwegpersoneel in een groen jasje, dezelfde kleur als de Flying Scotsman.
’s Werelds bekendste stoomlocomotief 60103 werd in 1923 gebouwd en werd in 1963 uit dienst genomen.
Rondreizend museum
De trein zorgde voor de eerste non-stopdienst tussen Londen en het Schotse Edinburgh. Hij is niet alleen iconisch omdat hij – in 1934 – de eerste werd om officieel een snelheid van 100 mijl per uur te bereiken. Aan boord waren er innovaties zoals een cinemawagen, een cocktailbar en een kapsalon.
De trein onderging sinds 2006 op initiatief van het Nationaal Spoorwegmuseum (NRM) in York een opknapbeurt ter waarde van 4,2 miljoen pond. Eerder dit jaar ondernam de locomotief enkele testritten door de graafschappen Cumbria en Lancashire.
De trein zal niet alleen tentoonstellingsobject in het NRM zijn, maar zal ook door het Verenigd Koninkrijk rijden als een soort rondreizend museum, waarbij fans van alle leeftijden kennis zullen kunnen maken met de wonderen van de stoomtractie. (Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier