Voorjaarscampagnes nog steeds overwegend blank
Wanneer de nieuwe collecties in de winkels hangen, is de kans ook groot dat je geconfronteerd wordt met de bijhorende campagnes. En die zijn – niet echt verrassend – nog steeds overwegend blank.
The Fashion Spot heeft zonet hun meest recente diversiteitsrapport gepubliceerd, waarin ze 236 verschillende modecampagnes met daarin 422 verschillende modellen onder de loep namen. Hun resultaten tonen aan dat slechts 21.8% van de modellen een gekleurde huid had – dat is minder dan een kwart. Toch doen de lentecampagnes het al beter dan de herfstcampagnes, waar toen slechts 15.3% van de modellen niet-blank was.
Het rapport roept ook de merken op het matje die het meest aan “whitewashing” deden. Volgens The Fashion Spot hadden deze labels minstens drie modellen elk, en geen van hen hadden een anders-getinte huid. Versace, Saint Laurent, Miu Miu, BCBG Max Azria en Forever 21 hebben nog heel wat werk voor de boeg.
“Toch zien we vooruitgang wanneer we het hebben over diversiteit op basis van afkomst, ras of huidskleur”, zegt Jennifer Davidson, managing editor bij The Fashion Spot, in een persbericht. “We waren echter wel teleurgesteld dat er minder plus-size modellen, minder modellen ouder dan 50 en minder transgendermodellen gebruikt werden dan bij de herfstcampagnes. Dat is een heel bizarre stap achteruit, gezien de media-aandacht die zulke campagnes altijd opleveren.”
Davidson heeft een punt: van de 422 modellen die TFS onderzocht vielen slechts zes dames in de plus-size categorie, waaronder Iskra Lawrence in de “Aerie Real” campagne. En hoewel er acht transgendermodellen te zien waren in de meest recente runwayshows (voor Fall 2016) zijn er deze lente geen transgenders te bespeuren in de campagnebeelden.
Lees het volledige “Diversity Report: Spring 2016 Fashion Ad Campaigns” bij The Fashion Spot.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier