‘Wat Hillary Clinton kan, kan ik ook’ – onze redactrice liet zich een broekpak aanmeten

© Xandres

Knack Weekend testte de Costumelle service van Xandres, waar vrouwen terecht kunnen voor een broekpak, bloes of jurkje dat perfect op hun lichaam past en naadloos aansluit bij hun zelfvertrouwen.

Weinig een silhouet waar ik me als modejournaliste en gewezen trendjunkie nog niet aan waagde. Van flatforms tot culottes, van spaghettibandjes tot fastfoodprint: er is een reden waarom ik de “reviseer tags”-functie op Facebook heb aangevinkt.

Toch is er één trend die steevast door mij werd genegeerd: de comeback van het broekpak, nochtans iets wat me als muziek in de oren klinkt en niet enkel omdat het rijmt . Ziet u, ik ben geobsedeerd door Annie Hall en bewonder vrouwen in broekpak enorm. Tilda Swinton, Diane Keaton, Phoebe Philo en niet te vergeten Hillary Clinton… zij rocken het maatpak al ware het een tweede huid, een talent dat ik altijd toeschreef aan vrouwen die de juiste je ne sais quoi hebben.

'Wat Hillary Clinton kan, kan ik ook'  - onze redactrice liet zich een broekpak aanmeten
© Reddit

Tweelingzus van Danny DeVito

De laatste jaren echter lijkt iedereen wel strak in het pak te zitten. Jennifer Lawrence, Rihanna, Miley Cyrus, de Olsen tweeling: allen verschenen ze al in scherp gesneden broekpakken die hun vrouwelijke vormen in de verf zetten of net hun androgyne kant uitspeelden. Het leek wel alsof iedereen aan het kostuum was terwijl ik er zelfs niet in slaagde om een broek-blazercombinatie samen te stellen zonder dat ik uit het pashokje kwam als de tweelingzus van Danny DeVito. Broekpakken en mijn lichaam: het was geen match – dat dacht ik tenminste.

Toen het Belgische modemerk Xandres vorig jaar de Costumelle service lanceerde was mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Het label gaat er prat op voor iedere vrouw een broekpak te kunnen samenstellen dat volledig bij haar stijl past, en mits wat ingrepen dat broekpak ook volledig op haar lichaam aan te kunnen passen. Challenge accepted!

Ieder detail gepersonaliseerd

'Wat Hillary Clinton kan, kan ik ook'  - onze redactrice liet zich een broekpak aanmeten
© KS

In Antwerpen, Brussel, Gent en Waterloo kan je in de Xandresshops terecht voor Costumelle, de service die sinds dit jaar ook werd uitgebreid met het perfecte jurkje. Een afspraak maken is niet verplicht, maar zo heb je rustig de tijd om de juiste beslissingen te maken. Het kiezen en samenstellen van het maatpak gebeurt namelijk heel zorgvuldig, omdat ieder detail van het kostuum gepersonaliseerd kan worden. Van voering tot knoopjes, van hemdsboord tot je initialen op de binnenzak: Xandres maakt hun mission statement Inspired By Women” helemaal waar.

Sinds de lancering heeft de Costumelle lijn al wat toevoegingen gekregen. “Een goed zittend pak is tijdloos, maar we willen met dit concept ook inspelen op de behoeften van de klant en de huidige trends” legt Nienke Lambert, marketing en PR manager van Xandres, me uit. “Door elk seizoen een nieuw kleur of stoffenkwaliteit toe te voegen, blijven we de klant boeien en verrassen. Zo is er sinds kort een nieuwe kreukbestendige stof beschikbaar, perfect voor dames die vaak reizen. Ook bieden we deze zomer een volledig wit pak aan.”

Hoelahoepbroek

Wiens hoofd bij het lezen van dit stuk al begint te gonzen van empathische keuzestress mag trouwens gerust zijn: Costumelle vertrekt van enkele basismodellen die vervolgens getweakt kunnen worden. Ik blijf trouw aan mezelf en kies resoluut voor de losse broek met koordsluiting, maar laat hem wel inkorten tot enkele centimeters boven mijn enkels. Ook de tailleband moet versmald, want iedere broek die over mijn heupen past, is een hoelahoep rond mijn middel.

'Wat Hillary Clinton kan, kan ik ook'  - onze redactrice liet zich een broekpak aanmeten
© KS

Bij het rek met blazers twijfel ik. Ga ik voor één knoop, voor meerdere, satijnen details of toch maar ineens het smokingjasje? Na consultatie met de winkelbediende ga ik voor een nauw aansluitende blazer met smalle revers en een enkele knoop. Het zit me als gegoten en hoeft geen aanpassingen – van een zelfvertrouwenboost gesproken!

Daarna komt het allerleukste deel: het personaliseren. Hier steekt de keuzestress dan weer wél de kop op. Ik denk dat ik vier keer van voering en negen keer van biesjes ben veranderd. Het soort knopen en het materiaal waaruit het broekpak gemaakt moest worden wist ik meteen, maar over het lettertype waarin ik mijn initialen wou is heel wat geblaas, gezucht en gekreun heengegaan. Het Xandrespersoneel stond me bij met tips en advies en veranderde met een minzame glimlach voor de achtentwintigste keer de gegevens op mijn kaart. “Het is leuk dat je zo enthousiast bent over de mogelijkheden” is vast beleefd voor “mens, beslis nu toch eens!”

Maatpakmaagd af

Nadat de blauwdruk voor mijn gepersonaliseerd broekpak werd doorgegeven loop ik op wolkjes, alsof ik net een wellnessbehandeling heb gehad. Of het aan mijn met milde shopverslaving belaste geest of aan de service van Xandres ligt laat ik in het midden. Hoewel ik over amper vier weken een kostuum mag gaan afhalen, voelt het alsof ik net een couturebestelling heb geplaatst. (Ik wilde trouwjurk schrijven, maar dan verslikt mijn lief zich ongetwijfeld telepathisch in zijn lunch.)

Al tijdens het passen snapte ik waar al die heisa rond “power dressing” goed voor is, en dat het fenomeen meer is dan een slasaus met extra Tierenteyn. Ik ben maatpakmaagd af, en ik ben er zeker van dat ik nog vaak mijn benen zal spreiden zodat de kleermaakster mijn maten kan opnemen. Volgende keer ga ik voor de satijnen details. Better watch out, Hillary. (KS)

Costumelle is beschikbaar in de Xandres-boetieks van Antwerpen, Brussel, Gent en Waterloo. Een op je lichaam afgesteld en volledig gepersonaliseerd broekpak kost €510, de productietijd is vier weken.

Een tijdslijn met pak aan:

Marlene Dietrich
Marlene Dietrich© Pinterest

1913: Coco Chanel opent haar eerste boetiek en choqueert met simpele mantelpakjes en pantalons.

1930: Filmdiva’s Marlene Dietrich en Katharine Hepburn zoeken het in de kleerkast van hun mannen en voorzien het kostuum van een behoorlijke portie sexappeal.

1966: Yves Saint Laurent creëert `le smoking’. Vogue omschrijft het als “het eerste op menswear geïnspireerde couturebroekpak dat vrouwen zelfs voor het uitgaan kunnen dragen.”

Diane Keaton in Annie Hall
Diane Keaton in Annie Hall© –

1975: Giorgio Armani vertaalt zijn mannenmode naar een vrouwenlijn vol broekpakken in verfijnde materialen en neutrale kleuren.

1977: John T. Molloy schrijft The Women’s Dress for Succes Book. Filosofie: kom zakelijk over als je promotie wil maken en doe daarvoor best een beroep op de mannenmode. Actrice Diane Keaton wint een Oscar voor de film Annie Hall en gaat hem ophalen in een broekpak.

1981: Tijdens de inauguratie van Ronald Reagan draagt Nancy Reagan een felrood mantelpakje. Ondertussen maakt ook de populaire televisieserie Dynasty het volk warm voor power dressing. 1983: Vogue noteert “The New Active Style” om de veelvoud aan mantel- en broekpakjes op de catwalk en het straatbeeld te duiden

1984: Donna Karan lanceert de work-to-weekend-look, populair bij zakenvrouwen én bij jonge meisjes: Mattel brengt de day-to-night Barbie op de markt in roze mantelpakje met bijpassende aktetas.

Madonna in muziekvideo
Madonna in muziekvideo “Express Yourself”© –

1990: Madonna opent haar Blonde Ambition Tour in een maatpak met krijtstreep van Jean Paul Gaultier. Ook in de videoclip van ‘Express Yourself’ kiest ze voor een broekpak.

1999: De androgyne look van Hannelore Knuts is verfrissend en levert haar opdrachten voor Balenciaga, Dries Van Noten, Yves Saint Laurent en een Vogue-cover op.

2007: Fashionista’s omhelzen de Britse it-girl Agyness Deyn en haar tomboy-uiterlijk. Mannenschoenen worden gecombineerd met skinny jeans en oversized mannenhemd.

2010: Kate Moss, Winona Ryder en zelfs Halle Berry verschijnen in een figuuromhelzend maatpak.

Victoria Beckham FW13-14
Victoria Beckham FW13-14© Reuters

2013: Vrouwelijke modellen als Saskia de Brauw en Jenny Shimizu lopen de mannenshow voor Givenchy; model Tamy Glauser – met gladgeschoren koppie – schittert in menswear op de cover van Numéro Homme.

We zien noties van mannelijke pyjamabroeken in de winterlijn van Dries Van Noten, veelkleurige gelaagde deux-pièces bij Prabal Gurung en stoere schouders bij The Row. Zelfs Victoria Beckham – die al seizoenenlang bekendstaat omwille van haar jurken – stuurde haar interpretatie van de smoking de catwalk op en ook Phillip Lim had tijdens het ontwerpen van zijn duifgrijze broekpakken duidelijk een kijkje in zijn eigen kleerkast genomen.

De garderobe is universeel geworden, gender een bijzaak.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content