Vernieuwende kleuren en prints bij Marimekko

Het Finse label Marimekko toonde zijn nieuwe lente – en zomer collectie in het Meatpacking District.

Het Finse label Marimekko staat al 60 jaar bekend voor zijn drukke prints en felle kleuren en dat was bij de voorstelling van de nieuwe lente- en zomer collectie in het Meatpacking District niet anders.

Voor een bescheiden aantal liefhebbers stelde creatief directeur Noora Niinikoski voor de eerste keer een collectie voor in New York. Naast Niinikoski maakten ook Tuomas Aleksander Laitinen en Matti Ahopelto deel uit van het creatieve team voor deze collectie.

Marimekko zou Marimekko niet zijn zonder drukke prints en veel felle kleuren. Ze brachten ook met deze collectie de term ‘color blocking’ tot een heel ander niveau. De eerste silhouetten zijn enerzijds vrij sober in blauw en wit en anderzijds heel druk met kleuren als geel, blauw en oranje door mekaar gemengd in één outfit. De kledij ziet er soepel, luchtig en speels uit en is perfect geschikt voor een namiddag terrasjes doen op een zonnige dag.
Verder zien we ook jurken die iets minder casual zijn in geel, groen en blauw afgewerkt met paarse accenten. Er worden ook enkele jassen getoond.

Over het algemeen oogt de collectie heel speels en casual en blijft het merk duidelijk trouw aan zijn roots zonder zichzelf te beperken. Nog een opvallend detail: de jonge modellen werden afgewisseld met enkele oudere modellen die duidelijk erg genoten van een ererondje op de catwalk. Een verademing om lachende modellen te zien na de vaak stuurse en serieuze blikken bij andere shows.

Renske De Maesschalck, verslaggever in New York

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content