Dit was London Fashion Week: van magische fallussen tot kanariegele pluimen

Van links naar rechts: Mary Katrantzou, Richard Quinn en Peter Pilotto © Isopix
Lotte Philipsen
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

London Fashion Week is achter de rug. De modekaravaan trekt verder naar Milaan en Parijs. Dit onthouden we van de passage over de plas: haute couture sluipt binnen in de prêt-à-portercollecties, op mode staat geen leeftijd en een catwalk is het ideale platform om te protesteren tegen klimaatverandering, seksisme en de nakende Brexit.

The British Fashion Council koos #positivefashion als hashtag voor dit seizoen. Daarmee bedoelen ze mode die een zo positief mogelijke impact heeft op mens, milieu en maatschappij. Een van de initiatieven rond dit thema is een samenwerking tussen Mother of Pearl en BBC Earth. Naast panelgesprekken over duurzaamheid, gaan deze partners ook over tot actie en brengen ze een collectie op de markt die voldoet aan de duurzaamheidsprincipes.

Wat moeten we nog onthouden vanop London Fashion Week?

Dé kleur van komend najaar: Kanariegeel. Niet iedereen is dol op deze knalkleur. En al zeker niet om te dragen tijdens de koudste maanden van het jaar. Maar misschien kunnen we allemaal wel wat meer zon gebruiken? Kijk naar de collecties van Mary Katrantzou, Supriya Lele, Shrimps en Emilia Wickstead ter inspiratie. Of naar Big Bird uit Sesamstraat, dat kan natuurlijk ook.

Faux fur mantel van Shrimps AW19 in knalgeel
Faux fur mantel van Shrimps AW19 in knalgeel © Mondadori

Meest misplaatste look: De hoodie met strop van Burberry was niet het beste idee van Riccardo Tisci. De ontwerper wilde een ode brengen aan de jeugd, maar vergat duidelijk dat hinten naar zelfmoord niet de meest gepaste manier is om jongeren aan te spreken. Model Liz Kennedy sprak haar ongenoegen uit op Instagram en gaf aan dat ze backstage op weinig begrip kon rekenen toen ze de misplaatstheid aankaartte. Burberry stuurde ondertussen een officiële verontschuldiging rond en haalde de trui uit de roulatie.

Burberry AW19: wat een eerbetoon aan de zeevaart had moeten zijn, had iets te veel weg van een strop. Burberry heeft zich inmiddels verontschuldigd.
Burberry AW19: wat een eerbetoon aan de zeevaart had moeten zijn, had iets te veel weg van een strop. Burberry heeft zich inmiddels verontschuldigd. © ISOPIX

Front row om u tegen te zeggen: Bethany Williams kreeg de tweede Queen Elizabeth II Award for British Design. De Queen was deze keer helaas niet aanwezig, maar stuurde schoondochter Camilla Parker Bowles om de prijs uit te reiken. Toen de hertogin binnenkwam maande een stem ons door de microfoon aan om recht te staan. De beleefde Britten volgden gedwee de instructies. Ontwerpster Bethany Williams is een verdiende winnares: met haar collecties wil ze de wereld een beetje beter maken. Ze werkt uitsluitend met duurzame materialen – biologisch, gerecycleerd of gered uit de vuilnisbak, en laat de volledige lijn maken in Engeland op ethische wijze. Daarnaast engageert ze zich nog voor talloze sociale projecten.

Bethany Williams neemt de Queen Elizabeth II Award in ontvangst.
Bethany Williams neemt de Queen Elizabeth II Award in ontvangst. © GF

De meest progressieve bron van inspiratie: We zagen opvallend veel verwijzingen naar sperma, fallussymbolen en andere vieringen van vrouwelijke seksualiteit. Zo bracht Ashley Williams een ode aan de magische kracht van de penis (zo stond het letterlijk in haar show notes) met onder andere een spermaprint op sweaters en jurken. Voorts ook sex positive collecties bij Marta Jakubowski, Simone Rocha, Vivienne Westwood en studente Louisa Yung (University of Westminster) die erotische cartoons naar een gewaagde collectie vertaalde. De mode is klaar voor een nieuwe seksuele revolutie.

Van links naar rechts: de spermaprint van Ashley Williams, de erotische cartoons van Louise Yung en de seksueel gestimuleerde vrouw van Marta Jakubowski
Van links naar rechts: de spermaprint van Ashley Williams, de erotische cartoons van Louise Yung en de seksueel gestimuleerde vrouw van Marta Jakubowski © Mondadori

De makkelijkst kopieerbare beautylook: Bij Mary Katrantzou backstage konden we onze ogen niet geloven. De look waar we vijf op zeven dagen mee rondlopen wordt trendy. ‘Expres uitschuiven met je mascaraborstel en zo een rand rond je ogen creëren geeft je een nonchalante, maar toch expressieve look. Het omkadert je ogen, zonder dat je tijd moet investeren in een strak lijntje. Het moet lijken alsof je al pendelend je make-up hebt aangebracht in een drukke tram, trein of bus’, aldus de make-up artist van M.A.C. Laat die ‘alsof’ maar weg en haal dus ongegeneerd je mascara boven tijdens je reis naar het werk.

Deze beautylook van M.A.C cosmetics is een godsgeschenk. Al die keren dat we zijn uitgeschoven met onze mascaraborstel hebben hun vruchten afgeworpen.
Deze beautylook van M.A.C cosmetics is een godsgeschenk. Al die keren dat we zijn uitgeschoven met onze mascaraborstel hebben hun vruchten afgeworpen. © Isopix

Hét maatschappelijke onderwerp: De politieke agenda was alomtegenwoordig tijdens London Fashion Week. Haast elke ontwerper haalde uit naar Brexit en de British Fashion Council schaarde zich achter burgemeester Sadiq Khan met zijn #Londonisopen campagne. ‘Waar je ook vandaan komt, je bent altijd welkom hier’, klinkt het. Of het nu tijdens interviews, de show zelf, in de show notes of via de collecties was: de Britse mode-industrie maakt duidelijk dat ze bij de EU willen blijven. Bij Vivienne Westwood klonk het tijdens de show luid en duidelijk: ‘Brexit is een misdrijf’.

Vivienne Westwood AW19
Vivienne Westwood AW19© Isopix

De meest geëngageerde shows: waren die van Edeline Lee en Vivienne Westwood. Lee liet maar liefst 34 vrouwen het podium betreden om een betoog te geven voor een onderwerp dat hen nauw aan het hart ligt. De inspiratie voor deze originele show was het boek ‘Women & Power’ van professor Mary Beard. De schrijfster trapte het event af, waarna wetenschapsters, rechters, ICT-topvrouwen, journalistes, onderneemsters en zelfs een beatboxer en een priesteres bevlogen speeches gaven. Als je weet dat een show normaal slechts een kwartiertje duurt en het publiek twee uur aan een stuk met geen stokken van de zitplaatsen te jagen viel, besef je dat je een geslaagd evenement hebt georganiseerd. ‘Mode is een arena waarin vrouwen gezien worden, maar vrijwel niet gehoord. Deze immersieve marathon van vrouwelijke stemmen wil een tegengewicht bieden’, liet de ontwerpster weten.

1.0Edeline Lee Autumn Winter 2019 was a presentation of Women & Power inspired by @marybeardofficial. Thank you to our exceptional group of extraordinary orators, the beautiful models who introduced them, and the much larger team that were involved in producing this collection and event than fit in this photo. The power and energy in the room was tremendous and I am so proud that we achieved this. ❤️ Thank you first to the sponsors who helped make this possible @tigiprofessionals @andrewjwjose @suqqu_uk_official @aofmakeup. We will be posting video and photo over the next few weeks. Photo @mehran_pakgoharedelineleehttps://www.instagram.com/edelinelee5066521641982746804346026433_506652164Instagramhttps://www.instagram.comrich658

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
https://scontent-cdg2-1.cdninstagram.com/vp/f1e7a3bbdc62c9602171c7b40f0d3d9c/5D05DB4B/t51.2885-15/sh0.08/e35/s640x640/51418513_387316481828195_171205798433302652_n.jpg?_nc_ht=scontent-cdg2-1.cdninstagram.com640640

Westwood trok dan weer van leer tegen Brexit, seksisme, klimaatopwarming en de wegwerpcultuur. Met speeches van onder andere actrice en activiste Rose McGowan, Greenpeace directeur John Sauven en Westwood zelf en modellen van alle leeftijden, vormen en kleuren zette de Queen of Punk alweer een activistische show om ‘u’ te zeggen op poten.

Is het prêt-à-porter of haute couture? De volumes van de AW19 collecties nemen coutureproporties aan. Jonge wolf Richard Quinn ging opnieuw voluit voor glamour met zijn opvallende baljurken. Noem het escapisme, dappere positiviteit of trots: in onzekere tijden grijpen de Britse ontwerpers naar volumineuze pareltjes, met zoveel mogelijk glitter, pluimen, tule en pooha.

Van links naar rechts: Simone Rocha, Richard Quinn, Erdem
Van links naar rechts: Simone Rocha, Richard Quinn, Erdem© Mondadori

Meest geziene versiersel: pluimen, pluimen, overal pluimen. Van Burberry en Mary Katrantzou tot Peter Pilotto, van Richard Quinn tot Roksanda. Liefst in knalkleuren – waarom niet in trendkleur kanariegeel? Komend najaar spreiden we onze vleugels, gekleed in high fashion pluimage.

Van links naar rechts: Burberry, Roksanda, Mary Katrantzou, Peter Pilotto, Richard Quinn
Van links naar rechts: Burberry, Roksanda, Mary Katrantzou, Peter Pilotto, Richard Quinn © Isopix & Mondadori

De meest diverse catwalks: spotten we bij Simone Rocha en Vivienne Westwood. Modellen van verschillende leeftijden, huidskleuren en lichaamsvormen sierden de catwalk. In de straten rond de showlocaties van London Fashion Week zagen we protesten om meer plus-sizemodellen te casten en transgenders niet alleen op moodboards af te beelden, maar ook op de catwalk te verwelkomen. Hopelijk vallen hun wensen niet in dovemansoren en zien we volgend seizoen op meer shows een diverse cast aan modellen.

De modellencast van Vivienne Westwood en Simone Rocha
De modellencast van Vivienne Westwood en Simone Rocha © Mondadori

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content