De Château Simple-rubriek heeft haar nut bewezen. Dikwijls koopt men in de handel wijnen waarvan in de boeken nooit iets terug te vinden is. De meeste (gewoonlijk rudimentaire) wijngidsen vermelden slechts de allergrootste wijnen, die bijna niemand meer koopt. Hier, in deze rubriek, wordt gesproken over wijnen die iedereen vrij kan kopen in de grootdistributie over het hele land. Zo kan men zijn eigen proefervaringen toetsen aan wat geschreven staat. Want het komt er toch op aan dat wie geïnteresseerd is, zijn eigen smaak kan vormen, zodat hij/zij kan kopen met uitzicht op maximaal genoegen. Men zou als bezwaar kunnen aanvoeren dat de keuze beperkt is tot de selectie van de grootdistributie. Maar dat is op zich niet zo erg : ...

De Château Simple-rubriek heeft haar nut bewezen. Dikwijls koopt men in de handel wijnen waarvan in de boeken nooit iets terug te vinden is. De meeste (gewoonlijk rudimentaire) wijngidsen vermelden slechts de allergrootste wijnen, die bijna niemand meer koopt. Hier, in deze rubriek, wordt gesproken over wijnen die iedereen vrij kan kopen in de grootdistributie over het hele land. Zo kan men zijn eigen proefervaringen toetsen aan wat geschreven staat. Want het komt er toch op aan dat wie geïnteresseerd is, zijn eigen smaak kan vormen, zodat hij/zij kan kopen met uitzicht op maximaal genoegen. Men zou als bezwaar kunnen aanvoeren dat de keuze beperkt is tot de selectie van de grootdistributie. Maar dat is op zich niet zo erg : Delhaize alleen al vertegenwoordigt 15 procent van de totale Belgische wijnmarkt, wat neerkomt op 50 miljoen flessen ! Wie daar zijn gading niet in vindt... In kringen van klassieke wijnhandelaars wordt deze selectie, die zich richt naar een groot publiek, meestal een gebrek aan persoonlijkheid aangewreven. Wat natuurlijk onzin is : de grootdistributie verkoopt meer Grands Crus Classés in ons land dan alle andere wijnhandelaars samen. De kleinere, klassieke wijnhandelaars spelen door dit discours het spel van de restaurateurs mee. De kostprijs van de flessen uit de grootdistributie is overal gekend en dus komen deze flessen niet in aanmerking om aan de restauranttafel uiterst onvriendelijk opgewaardeerd te worden met wel 500 tot 800 procent : een dagelijkse praktijk in 'besterde' eethuizen. Daarom wordt er ook geen bier geserveerd : niemand zou een pintje van 20 euro accepteren. Maar het verwijt aan Château Simple dat de selectie beperkt is tot het actieterrein van de grootdistributie is natuurlijk wel enigszins terecht. Daarom zullen we af en toe ook eens wat wijn selecteren uit het kleinhandelscircuit met als voorwaarde dat hij zoveel mogelijk over heel het Vlaamse land verkrijgbaar moet zijn. En zo komt het dat we vandaag het niveau van de wijnmakelaar aanspreken : courtiers die wijn plaatsen in detailwijnhandels over geheel België. En we beginnen met de bordeauxregio : in België worden er meer dan 50 miljoen flessen van verkocht. De vermelde prijzen zijn 'richtprijzen' van de makelaar. Goede frisse kleur en een exuberante merlot-neus met zelfs iets onderbouw. De smaak is mooi houtgedragen en gestructureerd met lengte. Goede ernstige wijn. (4,95 euro bij Kint in Waregem, Hasselt Millésime in Hasselt, Chacalli De Decker in Antwerpen, Crombé in Kortrijk, Cavens in Antwerpen, Neyrink in Werken-Kortemark, Caves St-Amand in Gent, Bufra in Brussel en Intergros in Malle). Neus met exotische componenten à la viognier en een getemde smaak met eenheid, gedragen door goed fris zuur en toch voldoende stevig voor het grote viswerk. (4,25 euro bij voornoemde wijnhandelaars). Diepe, gedrongen kleur met rijpheid in de diepte en een nog gesloten, iets stugge neus met rijpe eenheid na walsen, waaruit een zeker potentieel blijkt. Goede smaakeenheid van het type 2000 : rijp en evenwichtig. Goede wijn die enkele jaren kan liggen en verbeteren. (5,75 euro bij Chacalli De Decker in Antwerpen, Lambrecht in Sint-Martens-Latem en Dercor in Kortrijk). De 2000 vertoont een gedrongen frisse kleur en een gesloten type-2000-neus met fijn en stevig evenwicht na walsen, waaruit weer potentieel blijkt. De smaak is charmerend elegant en stevig samen. Heel interessante, haast grote wijn die moet en kan liggen. De 2001 is meer open van kleur met een kleine aanzet van evolutie aan de rand van het glas. De neus is open en aangenaam fris met een charmerende smaak van wijn die gedronken kan worden, maar wel met voldoende weerstand. (7,49 euro bij Chacalli De Decker in Antwerpen en in sommige Delhaize-winkels). herwig van hove