UBOUND

OPWARMERTJE
...

OPWARMERTJEUit Zuid-Amerika waaide vorig jaar Ubound over : een intensieve aerobicstraining op een minitrampoline, begeleid door opzwepende dansmuziek. Het verschil met andere sporten schuilt in de verende ondergrond, die verhindert dat u de spieren en de gewrichten te veel zou belasten. SPORTFANATENUbound is geschikt voor jong en oud, al is wat sportbeoefening geen overbodige luxe : zonder uithoudingsvermogen lopen uw batterijen in een mum van tijd leeg. Aanbevolen voor wie voorzichtig moet zijn met enkels en knieën, maar een no-go voor zware jongens : de minitrampolines torsen niet meer dan honderd kilo lichaamsgewicht. BELOFTEDankzij de hoge trainingsintensiteit staat Ubound bekend als een vetkiller die per les tot negenhonderd calorieën verbrandt. Ondertussen verstevigt u de spieren en gewrichten, versterkt u het zenuwstelsel en werkt u aan uw conditie. Ook hoogtewerkers, steltlopers en koorddansers doen er hun voordeel mee : stevige gewrichten bevorderen namelijk het evenwichtsgevoel.MOEILIJKHEIDSGRAAD **U bent er zo mee weg, toch indien u zich bij de eerste les concentreert op de essentie -stampen met de benen, zonder uw hele lichaam op en neer te laten deinen - en u het niet zo nauw neemt met de uit te voeren routines of het te volgen ritme. Wilt u toch per se een prima ballerina zijn, dan bent u volgens Ubound-leraar Manu Nkosi beter een vrouw, wegens een groter coördinatievermogen. Tijdens onze kennismaking viel het aantal mannen ook op één hand te tellen. GETEST"Herinner je je hoe boze kleuters stampvoeten", zegt Manu als hij de basisbeweging uitlegt. Onze twintig man tellende groep - veelal twintigers - lijkt dan ook meteen op een bende losgeslagen hummeltjes. De combinatie van de fysieke inspanning en muziek (van AC/DC's Highway to Hell tot opgepompte discoklassiekers) versterken het euforische sfeertje nog, al heb ik de grootste moeite om de ritmische oefeningen zelfs maar bij benadering te volgen. Na een halfuurtje trainen laten mijn knieën zich amper nog tot op borsthoogte tillen en lijken mijn benen zowaar een eigen leven te leiden, vooral als er gesprint moet worden. Het hele opzet is echter zo beweeglijk en afwisselend dat een misstap nauwelijks opvalt. CONCLUSIEUbound is de ideale work-out voor wie er graag stevig tegenaan gaat, maar het risico op blessures wil minimaliseren. De minitrampoline werkt plezier in de hand, al zijn doetjes toch best gewaarschuwd : ondanks de opbouwende structuur van de les en de nodige uitblaasmomenten lijken de uitdrukkingen 'hels tempo' en 'zweten als een rund' uitgevonden voor deze sport. PRAKTISCHWij probeerden Ubound bij Stadium Kinetix, Lambermontlaan 236, 1030 Brussel. Ook in Gent biedt Stadium Ubound aan. Een les bedraagt één uur. WIM DENOLF - Info : www.stadium.be OPWARMERTJEBikram yoga is hot, ook letterlijk : het leslokaal is verwarmd tot veertig graden Celsius en de luchtvochtigheid bedraagt vijftig procent. Door die hoge temperatuur worden je spieren soepel, kun je beter stretchen en riskeer je minder letsels. De methode bestaat 35 jaar. 'Uitvinder' Bikram Choudhury werd in 1946 geboren in Calcutta. Hij begon met yoga toen hij vier was. Op zijn dertiende werd hij India's jongste yogakampioen ooit. Later wijdde hij zich ook aan marathonlopen en gewichtheffen, waarvoor hij deelnam aan de Olympische Spelen van 1964. Bij een sportongeval werd zijn knie verbrijzeld. Volgens westerse artsen zou hij nooit meer kunnen lopen, maar dankzij yoga was zijn knie zes maanden later volledig hersteld. SPORTFANATENOnder de miljoenen aanhangers : Lady Gaga en Bill Clinton. Zeer geliefd bij de Hollywoodsterren, in eigen land is Kim Clijsters veruit de bekendste beoefenaar. Zij doet het vier keer per week. BELOFTEJe krijgt meer energie, kracht, flexibiliteit, evenwicht, uithoudingsvermogen. Je lichaam wordt sterker, leniger, slanker. Mentaal krijg je meer zelfvertrouwen, zelfbeheersing, je wordt vastberadener en je concentratievermogen neemt toe. MOEILIJKHEIDSGRAAD*Sommige medebeoefenaars zouden niet misstaan bij de slangenmensen van Cirque du Soleil, maar je kunt er op elk niveau en op elke leeftijd mee beginnen. GETESTEnige vereiste tijdens de eerste les : niet weglopen. In het klaslokaal blijven, ook al ben je duizelig of misselijk. Een ruimte met spiegels van vloer tot plafond. Ventilatoren zoeven. Een internationaal publiek, van prille twintigers tot kranige zestigers, van allerlei pluimage. Bandleden van Hooverphonic en medewerkers van Jan Fabre staan samen met advocaten, artsen en anonieme anderen halfnaakt te puffen en zweten. Staand, liggend en zittend nemen we 26 asanas of houdingen aan. Vooraan op een podiumpje staat de teacher (m/v ; Tsjechisch, Chinees, Duits, Indiaas of Belgisch) die - in het Engels - opzwepende instructies roept als was het een Amerikaanse boksmatch. Achteraf hang je dan ook uitgeteld in de touwen. CONCLUSIENa de eerste lessen kun je geen pap meer zeggen, je sleept je naar huis, valt als een blok in slaap, maar de volgende dag word je fris en helder wakker. Geen spoortje spierpijn. Zelfs na één keer loop je rechtop als een mannequin en soepel als een tijger. (Die indruk heb je toch.) Na enkele lessen voel je ook meteen na de sessie kiplekker en bruisend van energie. Getuigenissen van toevallige lesgenoten : een ex-kankerpatiënte zegt dat dit de eerste sport is die ze volhoudt. Sterker : ze wil of kan het niet meer missen. Een gewezen balletdanser zegt dat al zijn blessures en de restanten ervan eindelijk genezen zijn, dankzij Bikram yoga. Een jonge vrouw neemt haar leven veel meer in handen sinds ze deze sport beoefent : ze heeft eindelijk haar oude baan opgezegd, en er een nieuwe gezocht en gevonden. PRAKTISCHBikram Yoga Antwerp, Admiraal de Boisotstraat 21, 2000 Antwerpen-Zuid, 03 216 43 33. Een les duurt 90 minuten en kost 17 euro, een tienbeurtenkaart kost 120 euro. Neem twee grote handdoeken en een fles water mee. In Brussel kunt u terecht op de Louizalaan 207. 02 644 12 24. GRIET SCHRAUWEN - Info : www.bikramyogaantwerp.com www.bikramyogabrussels.comOPWARMERTJE De rage bestaat al langer in LA en Londen, maar werd pas eind 2009 in België gelanceerd bij Pilates Nation in Antwerpen. Bootcamp pilates is een intensievere versie van pilates, uitgevoerd op uptempo muziek. Er zijn twee opvallende verschillen met de originele sport : de toevoeging van klassieke fitnessoefeningen, waardoor je hart sneller gaat slaan en je dus meer vet verbrandt, en het gebruik van de reformer, die het yogamatje vervangt. De reformer is een ingewikkeld ogend toestel waarop je kunt liggen, staan, zitten of steunen en elk spiertje in je lichaam onderhevig maakt aan een aanpasbare weerstand. Hoe hoger de weerstand, hoe intensiever de oefening. SPORTFANATENVoor iedereen die houdt van fitness of pilates, of voor wie op een gecontroleerde manier wil trainen, maar niet bang is van een stevige portie driloefeningen. Sterren als Madonna, Jennifer Aniston en Nicole Kidman bekennen dat ze hun strakke lichaam aan het strenge pilatesregime te danken hebben. BELOFTE Beloftes worden niet gemaakt, maar eigen ervaring en onderzoek wijst uit dat de spieren langer en soepeler worden, je postuur en uiteraard ook je conditie verbeteren. Wat zie je daarvan aan de buitenkant ? Je buik, billen en borsten worden strakker. MOEILIJKHEIDSGRAAD ***Je hoeft geen doorgewinterde sportfreak te zijn om aan Bootcamp pilates te beginnen, aangezien je zelf het niveau en de weerstand kunt bepalen. Het klinkt dus zwaarder dan het is, maar onderschat de sport ook niet door het aangename tempo van de lessen. Je spieren krijgen ervan langs. GETESTZet je gloednieuwe sportschoenen maar aan de kant, want Bootcamp pilates gaat door op blote voeten. En in een kleine groep : er zijn maximaal tien deelnemers. Elke les begint met een opwarming aan de reformer. De eerste oefeningen zijn dan ook eenvoudig : rustig met je benen of armen op en neer duwen. Daarna wordt het tempo stevig opgedreven en de volumeknop van de muziekinstallatie opengedraaid. De bil-, buik- en armspieren worden grondig aangepakt door middel van een reeks gevarieerde oefeningen. Elke les is bovendien anders, waardoor het nooit vervelend wordt. Net op het moment dat je het wilt opgeven, na een intensieve veertig minuten, is het tijd voor de cool down. Er wordt uitgebreid gestretcht, met behulp van de reformer. CONCLUSIE Na twee zwangerschappen en één jaar Bootcamp pilates is het resultaat goed zichtbaar : mijn buik is opnieuw plat, mijn billen en borsten zijn strakker en mijn armspieren zijn welgevormd maar vrouwelijk. Mijn derrière zou nog wat extra workouts kunnen gebruiken, maar ik vermoed dat mijn verslaving aan chocolade en lekker eten daar de grote spelbreker zijn. Ook niet onbelangrijk : je voelt je fitter en beter in je vel. Ik zou zelfs spreken van een 'bootcamp-verslaving'. PRAKTISCHBootcamp Pilates, exclusief bij Pilates Nation, Quellinstraat 37, 2018 Antwerpen. Vanaf 18 euro per les, goedkoper met beurtenkaarten. De eerste les is altijd gratis. TIANY KIRILOFF - Info : www.pilatesnation.be OPWARMERTJEKickboXplosion is beter bekend als kickbox aerobics of cardiokickboksen. In de professionele sportwereld wordt het ook smalend 'kickboksen voor vrouwen' genoemd, omdat er geen echte klappen worden uitgedeeld, zelfs niet tegen een stootzak. De discipline is afkomstig uit de States en combineert oosterse vechtsporten met boksen en aerobics. SPORTFANATENWie verwacht als een volleerd kickbokser of met een basiskennis zelfverdediging huiswaarts te keren, komt bedrogen uit. Er wordt immers meer aandacht besteed aan uithouding, dan aan de correcte uitvoering van de kicks en stoten. Een basisconditie is mooi meegenomen, maar ook met doorzettingsvermogen en een grote fles water binnen handbereik, kom je ver. BELOFTEHet Amerikaanse sportmagazine Muscle and Fitness zette kickbox aerobics op nummer één van de calorieverbranders. Een les van een uur is goed voor maar liefst achthonderd verbrande calorieën, in vergelijking met vijfhonderd calorieën voor een uurtje traditionele aerobics. KickboXplosion is dus in de eerste plaats een intensieve conditietraining, met een strakker en gestroomlijnd lichaam tot gevolg. MOEILIJKHEIDSGRAAD ****"Are you sure you want to do this ?" vraagt de Britse instructrice Kate Morton voor mijn eerste les. Een gewaarschuwde vrouw is er drie waard : KickboXplosion is niet voor watjes of aerobic-bunny's in glitterpakjes. Je incasseert misschien geen rake klappen, maar je spieren krijgen er zeker van langs. Het tempo van de lessen ligt zeer hoog, maar er wordt niet verwacht dat je alle oefeningen (even intensief) meedoet. Halverwege de les haakt ongeveer een vierde van de deelnemers af of rusten ze even uit. GETESTDe smalende sporters hadden gelijk : dit is kickboksen voor vrouwen, want geen man die zich waagt aan de lessen van drilsergeant Kate. De opwarming begint met een reeks aerobicoefeningen, gevolgd door een halfuur durend salvo van kicks en jabs, hooks en uppercuts. Dat alles wordt gegoten in een routine die eindeloos wordt herhaald. Iedereen haalt opgelucht adem als na vijftig minuten de uptempo muziek wordt geruild voor een ballade van Christina Aguilera. Tijd voor ontspanning. Of dat dachten we : stretchen is even belangrijk, en een pak pijnlijker, dan een goede high kick om te voorkomen dat de spieren korter worden. Want kickboksen klinkt wel stoer, maar geen vrouw die er wil uitzien als een beoefenaar. CONCLUSIEDe term 'explosief' is hier op zijn plaats. Net als Kates wijze woorden "ladies, it has to hurt". Die pijn beperkt zich gelukkig tot twee dagen lichte stijfheid, wat je nog vijf dagen geeft om je mentaal en fysiek voor te bereiden op de volgende les. PRAKTISCHWij trokken op donderdagavond, om 21.15 uur, naar Body&Vision Leuven, Parijsstraat 44. Neem zeker een handdoek en flesje water mee. Tot eind mei kun je één week gratis sporten, daarna is de eerste les gratis. Een tienbeurtenkaart kost 75 euro, studenten en jongeren onder 18 betalen slechts 55 euro. Check regelmatig de website van Body&Vision voor acties. ELLEN DE WOLF - Info : www.bodyvision.be SAMENSTELLING ELLEN DE WOLF . ILLUSTRATIES SARAH VANBELLE"Herinner je je hoe boze kleuters stampvoeten ?"Sommige beoefenaars zouden niet misstaan als slangenmens bij Cirque du Soleil.De reformer is een toestel waarop je kunt liggen, staan, zitten of steunen.Ze hebben gelijk : dit is kickboksen voor vrouwen. Geen man waagt zich op de mat.