WELLNESS IS HUN DADA

Mathilde Thomas

Met hun spa’s en producten veroveren ze de wereld. De ene stamt uit een beroemde familie wijnboeren, de andere is de vijfde generatie van een dynastie hoteliers, de derde leerde de basis in de beautysector.

OP BASIS VAN DRUIVEN

Mathilde Thomas richtte in 1995 samen met haar man Bertrand het merk Caudalie op. Vier jaar later openden ze de eerste Vinothérapie® Spa in het Château Smith Haut Lafitte, het familiedomein in Bordeaux waar het allemaal begon. Twee jaar eerder hadden ze van Joseph Vercauteren, professor aan de faculteit farmaceutische wetenschappen van Bordeaux, gehoord van de opmerkelijke antioxiderende werking van polyfenolen uit wijnstokken en druiven. Het jonge koppel zag meteen dat een wijngaard meer mogelijkheden bood dan alleen lekkere wijn maken. Vandaag telt het merk wereldwijd negen spa’s, achttien eigen winkels en wereldhits zoals de Eau de Beauté (vanaf 30 ml : 15,70 euro), die uitgroeide tot een cultproduct waar onder meer Victoria Beckham en Katy Perry fan van zijn.

be.caudalie.com

PLANTEN UIT HET BREGENZERWALD

In 2003 lanceerde Susanne Kaufmann een natuurlijke verzorgingslijn voor haar spa in het familiehotel Post in Bezau, in de Oostenrijkse Alpen. Het begon met een twaalftal producten die snel razend populair werden. Vandaag telt de lijn meer dan zestig items, alle gemaakt op basis van planten en kruiden uit de streek, meer bepaald het Bregenzerwald. Inmiddels vind je ook ver buiten de Oostenrijkse Alpen Kaufmanns producten en spa’s. Must van het eerste uur is de voetbadolie met rozemarijn (250 ml : 38 euro). De producten zijn ook online verkrijgbaar.

www.susannekaufmann.com

WERELDRITUELEN

Jean-Louis Poiroux leerde de kneepjes van het vak bij cosmeticareus L’Oréal. Voor zijn werk reisde hij de wereld rond en werd een groot liefhebber van wellness en ook een gedreven yogi. Hij onderbrak zijn loopbaan om met zijn vrouw Nathalie op wereldreis te gaan en alle mogelijke spa’s te bezoeken en lokale tradities, rituelen en recepten te bestuderen. Zo kreeg hun eigen concept vorm. In 2001 openden ze de eerste Spa Cinq Mondes in Parijs. Drie jaar later lanceerden ze hun eerste producten, waaronder de bestseller L’Eau Egyptienne (vanaf 25 ml : 13 euro). Nathalie, psychologe van opleiding, organiseert de interne opleidingen en ontwikkelt de behandelingen. Jean-Louis, die management volgde bij HEC, is verantwoordelijk voor de farmaca en de uitbreiding van het merk. Dat heeft nu wereldwijd dertien spa’s onder eigen naam (waarvan een in Brussel) en werkt samen met duizend insituten in meer dan 35 landen.

www.cinqmondes.com

DOOR DELPHINE STEFENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content