Vijf jaar geleden begon Baauw samen met medeoprichter Wietske Norbart The Amazing Agency, een evenementenbureau met artiesten. Ze kregen steeds meer aanvragen voor modellenwerk, maar wilden daar aanvankelijk niets mee doen. "We weten hoe hard de modesector kan zijn. En wij hadden geen zin om jonge meisjes te zeggen dat ze vier centimeter te breed zijn." Toen de aanvragen bleven komen, besliste het duo de ...

Vijf jaar geleden begon Baauw samen met medeoprichter Wietske Norbart The Amazing Agency, een evenementenbureau met artiesten. Ze kregen steeds meer aanvragen voor modellenwerk, maar wilden daar aanvankelijk niets mee doen. "We weten hoe hard de modesector kan zijn. En wij hadden geen zin om jonge meisjes te zeggen dat ze vier centimeter te breed zijn." Toen de aanvragen bleven komen, besliste het duo de sprong toch te wagen. "We begonnen met The Movement, maar besloten het honderd procent op onze manier te doen. Het is ons doel om het schoonheidsideaal te verbreden." Ondertussen verschijnen de modellen van The Movement op de covers van internationale modebladen, lopen ze shows voor onder andere Celine en halen ze campagnes binnen van Calvin Klein en Alexander McQueen. "Onze modellen krijgen nu veel meer kansen dan drie jaar geleden." Volgens Baauw zal dat ook zo blijven: "Diversiteit, ook al haat ik het woord, is niet langer een trend. Er is echt een verandering aan de gang. Het schoonheidsideaal - lang, slank en blond - wordt doorbroken. Er zijn steeds meer grote fotografen en stylisten die er bewust voor kiezen om heel inclusief te werken, net zoals wij." Inclusiviteit betekent voor Baauw dat iedereen welkom is. "We willen niet enkel scouten naar modellen die in de huidige markt het meeste geld opbrengen, maar actief werken aan de representatie van veel meer verschillende soorten mensen." De belangrijkste troef voor een model is volgens Baauw de kracht om te inspireren. "Als een fotograaf niet kan stoppen met foto's maken, weet je dat het goed zit. Een model moet persoonlijkheid uitstralen." "Samen met onze modellen willen we een tegenwicht vormen tegen het wijdverbreide, traditionele schoonheidsideaal. We willen verschillende vormen van schoonheid tonen en er een realistisch beeld rond creëren." Dat wil Robbie Baauw niet alleen in Nederland doen, maar wereldwijd. "Onze droom is om divisies te openen in wereldsteden zoals New York, Londen en Parijs. We zijn al op de goede weg, maar er is nog veel werk."