PIERRE DARGE
...

PIERRE DARGEOnderzoek heeft uitgewezen dat tussen de kopers van dit blad zowel nuchtere lezers als dromers zitten, en met die laatsten gaan we vandaag op stap voor een korte testrit op het mooiste parcours ter wereld: het circuit van Francorchamps. Het onderwerp van die rit is de nieuwste Ferrari, de 575M Maranello, één van de vier modellen die door de Italiaanse topfabrikant op de markt worden gebracht. Onder aan de ladder staan de modellen voorzien van een centraal gemonteerde V8-motor: de 360 Modena en de 360 Spider, met prijzen van 128.994 en 144.784 euro. Daarboven komen we bij de twaalfcilinders met de tweezitter 575M Maranello en de 456 GT, waarvoor al 202.467 euro wordt gevraagd. Jaarlijks worden in ons land een honderdtal Ferrari's verkocht, maar dat betekent niet dat ze ook in België blijven. De wegen van dat soort modellen zijn vaak ondoorgrondelijk. Wel staat vast dat het totale park zo'n twaalfhonderd Ferrari's omvat, waarvan zo'n 900 ook daadwerkelijk ingeschreven zijn en dus niet vies van de weg. Ondanks de forse bedragen die bij de aankoop horen, staat de importeur geen vast profiel voor de geest. Alle leeftijden en klassen lijken vertegenwoordigd, maar een aantal klanten n'a pas besoin de travailler. Voor wie niet echt gefortuneerd is, bloeit er ook nog een gezonde tweedehandsmarkt van van nabij gevolgde en zeer betrouwbare auto's die mét garantie worden verkocht. De 575M (met de M van Modificato) is een evolutie van de 550 en het typenummer slaat op de vergrote cilinderinhoud die dankzij een iets grotere boring en een nauwelijks grotere slag nu 5748 kubieke centimeter bedraagt, waarmee het blok het einde van zijn mogelijkheden nadert. In vergelijking met de 550 kreeg de 575M enkele pk's meer (nu 515 pk), terwijl het koppel naar 588 Nm klom, met iets meer aandacht voor de middelste toerentallen (1000 tot 4000 toeren/minuut). Ook de compressieverhouding werd iets hoger. Van buitenaf onderscheidt de 575M zich discreet van zijn voorganger en de ingrepen beperken zich tot wijzigingen die functioneel zijn: iets grotere luchtinlaten voor een betere koeling van motor en remmen en een nieuw soort lichtblokken met xenonkoplampen voor een grotere efficiëntie. Ook de stroomlijn werd nog iets geoptimaliseerd. Binnenin zijn de verschillen groter en de bedoeling daarvan heeft uitsluitend te maken met een betere controle door de rijder. De wijzerplaten werden voor de chauffeur gegroepeerd rondom de centraal opgestelde toerenteller. De stoelen zijn nieuw en zesvoudig elektronisch verstelbaar.Terwijl we de pitlane uitrijden, herinnert Wilfried De Buck van de Gentse Monza-garage er ons aan dat geen enkele verzekeraar het risico van een testrit op een racecircuit wil dekken en dat we er dus beter zachtjes tegenaan kunnen gaan. We waren niet anders van plan, want de door Pininfarina sober gestileerde 575M is niet in de eerste plaats een renpaard, ook al kreeg hij de inmiddels befaamde formule 1-schakeling mee met twee achter het stuurwiel gemonteerde 'lepels'. Rechts wordt opgeschakeld, links een lagere versnelling ingelegd, zonder de voet van het gaspedaal te halen. Wie bij het terugschakelen eventjes wat gas bijgeeft, wordt met prachtig schokloos schakelen beloond. De nieuwste Ferrari is in de eerste plaats de uitdrukking van een superieur soort elegantie, gekoppeld aan een gesofistikeerde mechaniek die buitengewoon eenvoudig te rijden valt. Té eenvoudig zouden we bijna schrijven, omdat de adaptieve ophanging en de soepele bediening nooit voor een effect van snelheid zorgen en men dus altijd sneller rijdt dan gedacht. Wie de 575M door de opeenvolging van bochten op Francorchamps stuurt, doet zulks met vloeiende bewegingen, gevolgd door gecontroleerd optrekken. Een feest voor alle zintuigen. Een blik op de eindeloze hemel boven aan de befaamde Raidillon-bocht zorgt voor een geheel aparte sensatie. Dat een deel van het publiek neerkijkt op dit soort gesofistikeerde producten, is jammer. Dit wonder van kracht, finesse en elegantie kan immers alleen de vrucht zijn van passie en hightech. FERRARI 575M MARANELLOMotor: voorin gemonteerde V12-benzinemotor met een cilinderinhoud van 5748 cm3 die via een handgeschakelde zesbak met F1-stuurschakeling de achterwielen aandrijft. Potentieel: maximaal vermogen van 515 pk bij 7250 toeren/minuut en maximaal koppel van 588 Nm bij 5250 toeren/minuut. Afmetingen: 455 cm (l), 193,5 cm (br), 127,7 cm (h) en 250 cm (wielbasis). Verbruik en emissie: niet vermeld. Prijs, incl. BTW: 205.953 euro, plus 4957,87 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting: 2111,22 euro. Andere versies: idem met klassieke pookschakeling (197.543 euro).