Het gebeurt niet vaak dat een massaproducent zich in de sportieve sector manifesteert. Opel probeerde het niettemin met de GT al in de jaren zestig en veel dichter bij ons met de Speedster van Lotusorigine, waaraan we uitstekende herinneringen bewaren. De nieuwe GT vertrekt van een solide basis en een duidelijk concept : onder een zeer aantrekkelijke lijn monteerde Opel een potige tweeliterturbo met directe injectie, die via een vijfbak de achterwielen aandrijft. Eigenlijk werd het geheel twee jaar geleden al in de Pontiac Solsties voorgesteld, maar de Europese roadster kreeg een wat stoerdere lijn mee van de hand van Brian Nesbitt, de Amerikaanse designer die wereldberoemd werd met zijn ontwerp van de Chrysler PT Cruiser.

De viercilinderbenzinemotor combineert balans-assen, variabele nokkenassen en directe injectie uit de Vectra 2.2 met een twin scroll turbo van de Ecotec. Dat geheel zet 264 pk op de weg en vooral een zeer aanvaardbare trekkracht van 353 Nm, beschikbaar tussen 2500 en 5000 toeren/minuut. Een beetje vreemd is het ontbreken van een zesbak. Met een gewicht van pakweg 1400 kg laat de GT een aantrekkelijke verhouding van gewicht en vermogen zien, 5,2 kg/pk, en dat is altijd een mooi begin. Toch vielen niet in de eerste plaats de acceleraties op, maar veeleer de wegligging en de precieze besturing. Vaak hadden we de indruk dat we met een zwaardere auto op de weg waren : wie ooit met de Speedster Turbo gereden heeft (veel lichter, veel minder comfort, maar meer fun) zal de GT eigenlijk een brave tweezitter vinden.

Opvallend ook was het comfort en de geruststellende stevigheid. Maar wie met de Opel GT op reis wil, vindt nauwelijks bagageruimte. En inladen met de averechts openende achterklep is al helemaal geen sinecure. Is de fris ogende Duitser dan enkel als derde auto bedoeld ?

Verrassend is ook dat de kap geheel manueel wordt opengelegd. Dat verwacht men veeleer bij vederlichte Engelse sportwagens. Maar de Duitsers bezitten nu eenmaal wat meer sérieux. Dat Opel met de GT niet voor een lightversie heeft gekozen, blijkt al uit de standaarduitrusting met airco, radio/cd-speler, snelheidsregelaar en computer. Gelukkig kan de ESP-stabiliteitscontrole dan weer echt worden uitgeschakeld, wat tegenwoordig nog maar zelden het geval is. Maar de opvallendste verrassing is wel het prijskaartje : voor ongeveer 30.000 euro krijgt de klant een echte auto die nauwelijks concurrentie heeft. Alleen de Mazda MX5 vist in dezelfde vijver, maar moet op het gebied van de motor overduidelijk de duimen leggen.

Opel GT

Motor : viercilinder benzinemotor met turbo en een slagvolume van 1998 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de achterwielen aandrijft.

Potentieel : maximumvermogen van 264 pk/194 kW bij 5300 toeren/minuut en maximaal koppel van 353 Nm tussen 2500 en 5000 toeren/minuut.

Afmetingen :

410 cm (l), 181,3 cm (br), 127,4 cm (h) en 241,5 cm (wielbasis).

Koffervolume : 66-157 liter.

Verbruik in liter/100 km : 13 (stad), 6,9 (weg), 9,2 (mix).

CO2-uitstoot :

218 gr/km.

Prijs, inclusief btw : 29.900 euro, vermeerderd met 4957 euro BIV.

Jaarlijkse autobelasting : 343,86 euro.

Geen andere versies.