1. ANTICIPEREN OP JE GASTEN

Wat willen je gasten? Dat is volgens Bruno Pani de cruciale vraag. "Of je zélf houdt van steak met frieten, of van een feest in een oude kapel, speelt geen rol. Probeer je in te leven in de mensen die je wilt uitnodigen. Wie komt er naar je feest: zijn het de vriendjes van je kinderen, zijn het zaken- relaties, klanten of vrienden die je al twintig jaar kent? En wat willen zíj?"
...

Wat willen je gasten? Dat is volgens Bruno Pani de cruciale vraag. "Of je zélf houdt van steak met frieten, of van een feest in een oude kapel, speelt geen rol. Probeer je in te leven in de mensen die je wilt uitnodigen. Wie komt er naar je feest: zijn het de vriendjes van je kinderen, zijn het zaken- relaties, klanten of vrienden die je al twintig jaar kent? En wat willen zíj?" "Creëer een ritme", suggereert Bruno Pani. "Als er alleen aan het begin en op het einde van het feest wat gebeurt, zullen de gasten het snel vergeten zijn. Je moet een opbouw creëren, maar geen grote climax want dan is het daarna gedaan. Het is beter om de hele tijd kleine 'oh!'-momenten te maken." Jonathan Paul: "Er zijn veel momenten waarop het kan misgaan. Een voorbeeld : de trouw-foto's worden genomen en het eten is op komst, maar de gasten zitten te wachten en vervelen zich. Zorg voor entertainment: muziek, een clown, foto's op de tafel van toen de bruid en de bruidegom baby's waren. Maak het leuk." "In tijdschriften en op het internet vind je heel wat inspiratie", stelt Jonathan Paul. "Vandaag is 'vintage' het codewoord en niet alleen voor trouwfeesten. Oude boeken, oude fietsen, bedden... op rommelmarkten en eBay vind je dat allemaal voor bijna geen geld. Wilde bloemen vind je bij wijze van spreken op een goed be- meste wei." "De belichting is heel belangrijk en hoeft niet duur te zijn", zegt Jonathan Paul. "Met kaarsen kun je veel doen. Een rij van vijftig of zestig kaarsen bijvoorbeeld, geeft het pad naar de ingang al heel wat allure. Ook kleurfilters op lampen geven snel en eenvoudig een andere sfeer. Rookmachines zijn tegenwoordig ook niet duur meer en hebben veel effect." Denk na, suggereert Jonathan Paul. "Hoe was je laatste party ? Maak een lijstje. Wat vond je leuk, maar vooral : wat vond je helemaal niet kunnen, want dat zijn de dingen die bijblijven. Lauwe koffie, slappe salade, een file aan de toiletten... Zo weet je alvast in welke val je zelf beter niet trapt." Philippe Verschueren: "Let op de kwaliteit. De perfecte ingrediënten, de juiste wijn. Het hoeft geen Mouton-Rothschild te zijn, je hebt al kwaliteitswijn voor zes of negen euro. Het zit ook in de kleine dingen : zorg dat de witte wijn koud is en dat er ijsblokjes zijn." Jonathan Paul: "Je denkt : ah, party, catering dus... maar je moet out of the box denken. Interactief ook. Waarom laat je je genodigden niet hun eigen vlees bakken? Of nodig een barman uit die de gasten leert hoe ze verschillende cocktails kunnen shaken. Het hangt natuurlijk af van hoeveel mensen je uitnodigt. Voor een klein feestje kun je dat gemakkelijk doen. Maar als je veertig of honderd mensen over de vloer krijgt, is dat al iets moeilijker." "Als de kinderen gelukkig zijn, zijn de ouders het ook", weet Jonathan Paul. "Dat is van cruciaal belang : vergeet de kinderen niet, dan kunnen de ouders ook echt van een feest genieten, zonder zich te bekommeren of druk te maken over de kinderen die zich vervelen." "Zet duidelijk op de uitnodiging waarover het gaat", stelt Verschueren voor. "Is het een cocktailparty of wordt er ook een diner geserveerd? Dat heeft veelal met het aanvangsuur van het feest te maken: om negen uur 's avonds hebben de meeste mensen al gegeten. Als je ze om acht uur uitnodigt, gaan ze ervan uit dat er iets te eten is. Het is zonde als er een hele cateringploeg klaarstaat en niemand trek heeft." "Van aanstiplijsten tot blogs: je vindt veel info en inspiratie op het net", zegt Jonathan Paul. "Op YouTube ontdek je bijvoorbeeld hoe je stoffen kunt ophangen of bloemen schikt. Daarnaast is mijn tip : Ikea, altijd goed voor decoratie - en dat voor een prijsje." "In Londen en New York kleden mensen zich nog op, zelfs voor cocktails", weet Philippe Verschueren. "In België zijn we bang om uit de toon te vallen, dus gaan we naar de opera in een jeans en een pull. Dat is jammer. Dresscodes zijn niet gemakkelijk: black tie, white tie, sporty chic, smart casual... Maar als het op de uitnodiging staat, heb je al een indicatie."