OP-EN-TOP TOP

Elie Top haalde voor zijn juwelencollectie 'Mécaniques Célestes' inspiratie uit de catalogus van een expo over globes en astronomische instrumenten uit de 17de en de 18de eeuw.

Ontwerper Elie Top tekent al ruim tien jaar de iconische juwelen van Lanvin. Vlak bij de Place Vendôme presenteert hij nu ook zijn eigen collectie ‘haute fantaisie’ : een knappe mix van technisch vernuft uit de haute joaillerie en creatieve vrijheid.

JEUGD

Elie Top is afkomstig uit het Noord-Franse Pas-de-Calais. Zijn moeder stond in het onderwijs, zijn vader werkte in de staalfabriek. De kleine Elie Top had altijd papier en potlood bij de hand. Hij tekende vooral kastelen en kerken, tot de mode, onder invloed van zijn drie zussen, de overhand kreeg op architectuur.

YSL

Na een opleiding aan de Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture in Parijs liep Elie stage bij Yves Saint Laurent, waarop hij in 1997 door Jean-Paul Knott (Belgisch designer) aangenomen werd voor de kinder- en badmode. Van daar groeide hij door naar de haute-couturestudio van YSL, waar muze Loulou de la Falaise en directrice Anne-Marie Muñoz hem onder hun vleugels namen. Toen Alber Elbaz zo’n jaar later de leiding kreeg van de prêt-à-porterlijn Rive Gauche, viel diens oog op de schetsen van Top, die vanaf dan, naast zijn werk voor de studio, ook accessoires en vooral juwelen mocht ontwerpen. Tot Tom Ford in 1999 het roer van de prêt-à-porter overnam.

LANVIN

Top bleef aan de zijde van Yves Saint Laurent werken tot diens laatste haute-couturecollectie in 2001 en ging vervolgens aan de slag voor Loulou de la Falaise toen zij haar eigen juwelenlijn opstartte, alsook voor Lanvin toen Alber Elbaz daar in 2001 artistiek directeur werd. Elbaz, die dol is op juwelen, zat met Top helemaal op dezelfde golflengte. Hun felbegeerde fantasiejuwelen maakten furore en werden elk seizoen opnieuw toegejuicht. Onlangs, eind oktober, werd Elbaz na veertien jaar bij Lanvin de laan uitgestuurd. Zijn opvolger is nog niet bekend en of Elie Top voor het modehuis zal blijven werken, is niet geweten.

LABEL

Hoewel zijn werk voor Lanvin het grootste deel van zijn tijd in beslag neemt, is Top ook bezig met andere projecten. Hij tekende onder meer voor het Franse kristalhuis Baccarat een collectie oversized juwelen, geïnspireerd op karafdoppen. De collectie was een hit. Varianten in kleinere versie werden in de vaste lijn opgenomen. Béatrice Bury van Baccarat haalde Elie Top binnen omdat ze fan was van zijn werk. Ze bleef hem steunen, ook bij het lanceren van zijn eigen label.

HEMELS

Structuur en mechaniek zijn Tops sleutelwoorden. Zijn stijl combineert industriële elementen uit het landschap van zijn jeugd en de pracht en praal van de achttiende eeuw waarvan hij toen droomde. In gesloten toestand zien de stukken uit zijn eerste collectie Mécaniques Célestes er strak en modern uit ; open onthullen ze hun barokke kant. Elie Top houdt van het idee dat de draagster kiest wat ze wel of niet laat zien, dat ze haar juwelen kan aanpassen aan de outfit of aan de gelegenheid. Al stelt hij wel vast dat zijn juwelen doorgaans gesloten worden gedragen : de draagsters weten wat erin zit en dat is voor hen voldoende. Het gaat hen niet zozeer om het etaleren van karaats maar om het design, Tops signatuur.

SALON

Top ontvangt op de eerste etage aan een rustige binnenkoer in de drukke rue Saint-Honoré. Het cosy salon is ingericht door oud-modeontwerper Vincent Darré, nu vooral bekend als decorateur en meubeldesigner (onlangs nam hij de Montana, het nieuwe hotel in de voormalige jazzclub in Saint-Germain-des-Prés, onder handen). Je vindt er de volledige collectie Mécaniques Célestes, maar je kunt er ook een juweel laten personaliseren. Zo verwerkte Top de verlovingsring van de oma van een vriendin in een eigen ontwerp. De eerste collectie zal verder worden uitgebreid, ook na de lancering van de tweede, Etoiles Mystérieuses, in 2016.

Bij Colette (www.colette.fr) en Maison Elie Top, na afspraak (www.elietop.com).

Door Delphine Stefens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content