In 2002 werkten Kersten Geers en David Van Severen voor het eerst samen. Zoveel jaar en enkele internationale prijzen later is het duo aan een overzicht toe. "Het moment was aangebroken om alles eens op een rijtje te zetten", aldus Kersten Geers. "Vorig jaar vroeg Bozar ons om een tentoonstelling voor te bereiden. Dat vonden we natuurlijk fantastisch. Ons bureau is in Brussel, het is fijn om in eigen stad te kunnen exposeren. Bovendien kennen we Bozar goed, doordat we hier al geregeld de scenografie voor kunsttentoonstellingen verzorgden."
...

In 2002 werkten Kersten Geers en David Van Severen voor het eerst samen. Zoveel jaar en enkele internationale prijzen later is het duo aan een overzicht toe. "Het moment was aangebroken om alles eens op een rijtje te zetten", aldus Kersten Geers. "Vorig jaar vroeg Bozar ons om een tentoonstelling voor te bereiden. Dat vonden we natuurlijk fantastisch. Ons bureau is in Brussel, het is fijn om in eigen stad te kunnen exposeren. Bovendien kennen we Bozar goed, doordat we hier al geregeld de scenografie voor kunsttentoonstellingen verzorgden." De twee wisten dan ook meteen welke ruimte ze wilden gebruiken in Bozar. "De antichambres intrigeerden ons, ook omdat de visie van architect Victor Horta er zo zichtbaar aanwezig is. In het midden staat ons oudste werk, ga je verder uit dat centrum, dan vind je recentere projecten." David Van Severen : "Sinds de laatste grote tentoonstelling in De Singel in Antwerpen (in 2009) is er zoveel veranderd voor ons. We voelden de behoefte om terug te kijken. Wat hebben we zoal gedaan ? Natuurlijk wordt niet alles getoond, maar het is wel een flinke selectie. We gaan meer dan 65 maquettes tonen, maar ook collages, foto's, grote prints, enzovoort. Niet alleen van onszelf, maar ook van bevriende kunstenaars en fotografen : Bas Princen, Stefano Graziani, Richard Venlet, Rita McBride, Koenraad Dedobbeleer, Harald Thys en Jos De Gruyter. Hun werk is complementair aan het onze, het zijn onze inspiratiebronnen. We hebben korte lijntjes met bepaalde mensen." Kersten Geers : "Dit is ons universum. Onze wereld. Voor ons is het logisch om ook de mensen waar we frequent mee samenwerken te tonen." Kersten Geers : "Architectuur tonen is paradoxaal. Architectuur moet je eigenlijk ter plekke beleven. We hebben daar bijvoorbeeld op de Biënnales in Venetië altijd hard op gewerkt door structuren te bouwen en bezoekers die te laten beleven. We vonden het ditmaal interessant om wel klassieker te gaan, we tonen nu wél beelden en maquettes en tekeningen. Maar toch zochten we naar iets extra's. Dat deden we door in dialoog te gaan met de architectuur van Horta, maar ook door tentoonstellingstafels te ontwerpen. De bladen ervan hebben allemaal papierformaten : A2, A3, A4... Een bezoeker zal dat niet onmiddellijk opmerken, maar dat soort details zijn nu eenmaal superbelangrijk voor ons. Dit soort details draagt onze architectuur." Het ordenen van hun werk voor de expo leidde meteen ook tot een boek. Nu ja, drie boeken eigenlijk. David Van Severen : "Het is een trilogie met een chronologisch overzicht van ons werk. Eind maart komt deel 2 uit, tegelijkertijd is dat de tentoonstellingscatalogus voor Bozar. Deel 1 en 3 komen in het najaar uit." Voor het boek werkten ze samen met graficus Joris Kritis. Kersten Geers : "Hij begrijpt ons. Het boek samenstellen is een intense samenwerking, tot in de details. Het gaat over papierdikte, papiersoorten en over het ritme in het boek." David van Severen : "Het klinkt misschien raar, maar dat is voor ons ook architectuur." Het is een druk jaar voor het duo, dat intussen zo'n 25 mensen in dienst heeft. Niet alleen bouwen Kersten Geers en David Van Severen woningen, publieke ruimten en kantoren, ze geven ook les. En ze zijn curator van de 25ste Biënnale Interieur, dit najaar in Kortrijk. Ook daar schakelen ze andere creatievelingen in : Joris Kritis is graficus van dienst en kunstenaar Richard Venlet maakt ook deel uit van curatorteam. Pas maakte Biënnale Interieur bekend dat het thema van deze jubileumeditie simpelweg Interiors zal zijn. "We nodigen internationale gasten uit die moeten nadenken over wat een interieur kan zijn", legt David Van Severen uit. "Centraal staat het idee dat meubelen en objecten nooit op zich staan, maar deel uitmaken van de georganiseerde ruimte. We willen vermijden dat ze enkel als autonome objecten worden geconsumeerd. Het zal gaan over hoogtechnologie, over leefruimten en artistieke installaties. Zoveel mensen zijn bezig met het interieur, niet alleen dan interieur- en meubelontwerpers. Wij, architecten bijvoorbeeld, maar ook grafisch ontwerpers, ambachtslui. Wat betekent een interieur voor al die mensen ? Dat is onze vraag, die we op Interieur 2016 beantwoord willen zien." Geers en Van Severen kiezen niet alleen de gasten, ze zetten ook de circulatie van de beurs uit. Kersten Geers : "Die interieurs zullen soort circuit vormen op de beurs. Zowel binnen als buiten. We willen Kortrijk Expo omdopen tot een soort stad. Met veel randactiviteiten, zowel overdag als 's avonds." David van Severen : "We hebben een paar jaar geleden de beurshallen verbouwd. Toen al vonden we dat de expo een soort stad op zich was. Alles wat in een stad kan plaatsvinden, kan ook hier plaatsvinden, dat vonden we toen, dat vinden we nu nog steeds." 'Everything architecture', tot 29 mei 2016 in de Antichambres van Bozar, 8 euro. www.bozar.be De tentoonstelling reist daarna naar AA Gallery in Londen en Arc en rêve in Bordeaux. Door Leen Creve en Rebecca Dewinter"We nodigen in Kortrijk internationale gasten uit die moeten nadenken over wat een interieur kan zijn"