Uitvalsbasis: Leuven
...

Uitvalsbasis: LeuvenOprichting: 2010Leden: 15 "Zingen brengt mensen gemakkelijk samen", zegt koorlid van het eerste uur Steven Gilis (36). "De stem is een heel persoonlijk en expressief instrument, en hier vragen we ook niet meer van je. Je geaardheid, je privéleven, hoe je in het leven staat: dat heeft op zich geen belang. Wie zin heeft, gaat achteraf mee een pint pakken, maar niets hoeft. Als je maar toon kunt houden en graag zingt. Daardoor vinden sommigen makkelijker de weg naar ons koor dan andere LGBT-verenigingen. Zeker in Leuven, een stad die veel jonge mensen en internationale doctoraatsstudenten zonder vast netwerk aantrekt." Het koor groeide uit enkele zomerse kampvuren van de Leuvense homomannenvereniging Driekant. De gemeenschappelijke liefde voor muziek leidde uiteindelijk tot zangworkshops en de oprichting van Cantarelli. Sindsdien komt het koor elke zondagavond samen in het Holebihuis Vlaams-Brabant om een gevarieerd repertoire in te studeren: Gregoriaans zangwerk en klassieke koorstukken, maar net zozeer klassiekers uit de pop- en musicalwereld. Dirigent Sam Verlinden (39): "Zulke uitstapjes naar andere genres hebben koren als het onze niet uitgevonden. Anderen inspireren zich meer op gospel of wereldmuziek, maar haast elk koor legt zijn eigen accenten. Al stoppen we onze eigenheid uiteraard niet onder stoelen of banken. Soms sleutelen we aan teksten zodat ze over een samesex-relatie gaan of stellen we een programma rond een thema als homostereotypen samen. We zijn wellicht de enigen die zich aan Macho Man van de Village People of De beer van Annie M.G. Schmidt wagen." (lacht)LGBT-evenementen zijn eerder zeldzaam in de agenda van Cantarelli, zegt Gilis. "We hebben in het verleden al de religieuze viering van de Pride-manifestatie in Brussel opgeluisterd, maar we treden ook op in rust- en verzorgingstehuizen, tijdens festivals en wedstrijden voor het algemene koorcircuit en samen met andere koren of ensembles. Onze aanwezigheid heeft dan weleens prettige bijwerkingen. Zeker wanneer het andere koor of het publiek al wat ouder is en veel clichés en vooroordelen heeft meegekregen. Ik heb al meermaals meegemaakt dat mensen eerst wat terughoudend of verontrust reageren, maar na afloop helemaal fan zijn."