GROTEN LEREN LESSEN VAN KLEINTJES

Aveda's Invatilijn draagt het cradle to cradle-label: een primeur in de cosmetica. © GF

De verhalen van groene pioniers als The Body Shop en Aveda blijven de schoolvoorbeelden. Ze trokken de aandacht van grote cosmetica-groepen die hen inlijfden en de groene principes druppels-gewijs in hun zakelijke strategie integreren. Twee groepen doorgelicht op hun liefdadigheidsgehalte, fair-trade-inspanningen, milieubewustzijn en maatschappelijke betrokkenheid.

ESTEE LAUDER

Estée Lauder heeft met Aveda een superleerling in de rangen, zijn visie op ecologische duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid sijpelt langzaam door bij de andere merken.

GOEDE DOELEN :

De meeste merken van de groep (Estée Lauder, Clinique, Aveda, Donna Karan, Darphin, Jo Malone, M.A.C., Darphin, Origins,…) scharen zich achter de strijd tegen borstkanker, waar wijlen Evelyn Lauder het slachtoffer van werd. De roze lintjes, verlichte monumenten en limited editions in oktober zijn een wereldwijd fenomeen en spekken een onderzoeksfonds. La Mer richt zich op Worlds Oceansday, Bobbi Brown heeft projecten voor economisch achtergestelde kinderen, M.A.C. sponsort de strijd tegen aids met een jaarlijkse Viva Glam limited edition (lipstick of gloss) en Aveda zet al tien jaar acties op rond Earth Day voor proper water.

FAIR TRADE :

Aveda’s Soil to Bottle programma garandeert lokale partners een eerlijke behandeling en vergoeding. Donna Karan heeft de Pure DKNY parfumlijn (Pure Vanilla en Pure Verbena), met een milieuvriendelijke verpakking en een fair-trade-hoofdingrediënt.

ECOLOGIE :

Aveda is zonder meer de voortrekker van de groep en heeft zelfs het strikte cradle to cradle-keurmerk voor negen producten (Invatihaarlijn), die na hun levensduur volledig gerecycleerd kunnen worden. Enkele items dragen het Ecocertlabel, maar zelfs de labelloze producten zijn zo ecologisch mogelijk gemaakt. Sinds 2007 draait het hoofdkantoor, fabriek en distributiecentrum in Minnesota volledig op windenergie.

MAATSCHAPPELIJKE BETROKKENHEID :

Aveda zoekt actief naar partners die hun winsten delen met hun gemeenschap en werkt samen met een ngo om lokale behoeften te lenigen. Zo financierde het de renovatie van het watersysteem van de gemeenschap die de kurkuma van de Invatilijn teelt, zodat vrouwen geen zes uur hoeven te lopen om schoon water te halen.

L’OREAL

Als wereldleider kan de L’Oréalgroep (o.a. Lancôme, Biotherm, Vichy, La Roche-Posay, Maybelline, Garnier, L’Oréal Paris en Redken) een goed rapport voorleggen inzake ecologische en sociale inspanningen, met het voornemen om tegen 2015 hun waterverbruik en CO2-uitstoot te halveren. De groep steunt allerlei lokale sociale projecten, stimuleert de carrières van jonge vrouwelijke wetenschapsters met de geldprijs Women in Science, spant zich in om de haarverzorgingsafdeling milieuvriendelijker te maken en heeft meer dan honderd solidarity sourcing-projecten lopen (met fair trade of sociaal geëngageerde partners) in een veertigtal landen. Het grootste deel daarvan mag zeker op het conto van The Body Shop geschreven worden. Die overname lokte flink wat scepsis uit, maar het ziet ernaar uit dat vooral The Body Shop L’Oréal inspireert, meer dan andersom. Ook het Amerikaanse Kiehl’s waagt zich steeds verder op het ecologische pad.

GOED DOEL :

The Body Shop heeft sinds 1990 een eigen fonds dat vooral kleine, lokale initiatieven rond mensenrechten, milieu en dierenbescherming ondersteunt. Kiehl’s richt zich op aids, kinderwelzijn en het milieu. Giorgio Armani heeft al twee keer een succesvolle actie voor proper water op touw gezet.

FAIR TRADE :

The Body Shop maakt er een punt van om minstens één fair-trade-ingrediënt in elk product te gebruiken. Er lopen projecten in meer dan twintig landen, waarbij de leveranciers ethische handelstandaarden opgelegd krijgen. Ook Kiehl’s voert het gehalte fair trade én biologische ingrediënten in hun producten op. Voor de Arganlijn werken ze samen met een Marokkaanse vrouwencoöperatie. De witte klei uit het Amazonegebied, voor de Rare Earth Pore Minimizinglijn, wordt tegen een eerlijke prijs aangekocht én duurzaam ontgonnen.

ECOLOGISCH GEHALTE :

The Body Shop brengt al sinds 1976 ecologisch verantwoorde cosmetica, zoals biologisch afbreekbare shampoos (Rainforestlijn). Voor verpakkingen en distributie proberen ze de CO2-voetafdruk zo laag mogelijk te houden en willen ze de algemene CO2-uitstoot van hun winkels en kantoren met de helft te verminderen tegen 2020. Daarnaast zijn er uiteenlopende initiatieven, van de aankoop van een natuurgebied in het Braziliaans regenwoud, waar bedreigde dier- en plantensoorten leven tot de Littlehamptonsite, waar tuinen de biodiversiteit van de omgeving bevorderen en werknemers moestuintjes en bijenkorven verzorgen. Biologisch afbreekbare shampoos (tot 97 %) vinden we ook terug bij Garnier (Ultra Doux Almond) en Fructis (Pure Brilliance). Kiehl’s experimenteerde in 2009 met een douchegel in limited edition. Verder opteren ze voor milieuvriendelijke winkels en verpakkingen en hebben ze een recyclageprogramma waar klanten lege flessen kunnen inruilen voor gratis producten. Sinds 2005 organiseert het acties om geld in te zamelen rond Earth Day.

MAATSCHAPPELIJKE BETROKKENHEID :

De vele sensibiliseringscampagnes van The Body Shop, onder andere rond het zelfbeeld van vrouwen, huishoudelijk geweld en het recente Wood Positive pleidooi om zoveel mogelijk FSC-hout te gebruiken, lokken al jaren discussie uit en staan vaak los van commerciële initiatieven. In sommige gemeenschappen financiert The Body Shop gezondheidszorg, scholing of infrastructuur, afhankelijk van de behoeften. Personeel krijgt betaalde snipperdagen voor vrijwilligerswerk, een praktijk die werd uitgebreid naar de hele L’Oréalgroep. L’Oréal Professionel schakelt zijn kappers in om aids bespreekbaar te maken met hun klanten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content