Dubai wil artificiële hipsterbuurt creëren

© Foster+Partners via Dezeen

Dubai wil de creatieve sector steunen met een “creatieve buurt” en doet daarvoor beroep op Foster+Partners, die hun plannen baseerden op wijken als het Meatpacking District in NYC en Shoreditch in Londen. Dat meldt Dezeen.

Het architectuurbureau van Norman Foster zal de tweede fase van het Dubai Design District, in de volksmond al D3 genoemd, voor zijn rekening nemen. D3 is een nieuwe “creatieve wijk” die volledig vanaf nul opgebouwd werd in de Emiratenstad.

De nieuwe buurt moet een broeihaard voor jonge creatievelingen worden, allicht ook omdat ze in Dubai beseffen dat deze behoorlijk wat geld hebben uit te geven en willen uitgeven. De wijk ging vorige maand officieel open en er vestigden zich al heel wat grote namen in het district, van luxe-bedrijven als La Perla en Hugo Boss tot architecten en designers als Viktor Udzenija en Wanders Wagner Architects.

De volgende fase van het D3-plan bestaat erin om startups en jonge artiesten en designers aan te trekken om zich in de buurt te huisvesten. Hiervoor werd dus beroep gedaan op Foster+Partners.

Zij hebben een mix gecreëerd van flexibele tijdelijke kantoorgebouwen en shared office spaces rond fraai vormgegeven voetpaden en locaties die perfect geschikt zijn voor openluchtevents. Foster+Partners hebben hiervoor beroep gedaan op de grondplannen van bruisende wijken als Shoreditch en het Meatpacking District.

Volgens Mohammad Al Shehhi, chief operating officer van D3, heeft de regio het potentieel om één van de meest hippe buurten ter wereld te worden en zal het het kloppende hart van de designwereld huisvesten. Want iedereen weet natuurlijk dat zulke plekken niet organisch, maar artificieel ontstaan. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content