Barry Callebaut gaat 3D-printing aanbieden via zijn wereldwijde decoratiemerk Mona Lisa. Klanten zullen ingewikkelde creaties op die manier snel en in grote volumes kunnen laten produceren, klinkt het. Het printen zelf zal in Nederland gebeuren, aldus Chief Innovation, Sustainability & Quality Officer Pablo Perversi. Dat zal gebeuren met Belgische chocolade.

Grote schaal

Vandaag kan chocolade al 3D-geprint worden, maar dat is een moeizaam proces. Barry Callebaut heeft nu de nodige 3D-technologie in huis om de chocoladeontwerpen snel en in grote volumes te produceren. Het proces laat ook toe om technisch moeilijke ontwerpen te maken. Zo kan voortaan chocolade worden geprint van amper enkele millimeters dikte, wat handmatig vandaag quasi onmogelijk is.

Het chocoladebedrijf mikt in eerste instantie op topchefs en hotels, koffie- en restaurantketens in Europa. De eerste klant is de Nederlandse hotelketen Van der Valk. Die laat zijn logo - een toekan - in chocolade printen.

Barry Callebaut gaat 3D-printing aanbieden via zijn wereldwijde decoratiemerk Mona Lisa. Klanten zullen ingewikkelde creaties op die manier snel en in grote volumes kunnen laten produceren, klinkt het. Het printen zelf zal in Nederland gebeuren, aldus Chief Innovation, Sustainability & Quality Officer Pablo Perversi. Dat zal gebeuren met Belgische chocolade. Vandaag kan chocolade al 3D-geprint worden, maar dat is een moeizaam proces. Barry Callebaut heeft nu de nodige 3D-technologie in huis om de chocoladeontwerpen snel en in grote volumes te produceren. Het proces laat ook toe om technisch moeilijke ontwerpen te maken. Zo kan voortaan chocolade worden geprint van amper enkele millimeters dikte, wat handmatig vandaag quasi onmogelijk is. Het chocoladebedrijf mikt in eerste instantie op topchefs en hotels, koffie- en restaurantketens in Europa. De eerste klant is de Nederlandse hotelketen Van der Valk. Die laat zijn logo - een toekan - in chocolade printen.