Vlaamse boerenmarkten steeds populairder

© Getty Images/iStockphoto

De omzet van Vlaamse boerenmarkten is in Vlaanderen gestegen tot 10,4 miljoen euro in 2017. Dat is bijna veertig procent meer dan het jaar voordien. Ook tonen Vlamingen steeds meer interesse in producten uit de korte keten.

Een op de vijf Vlamingen kiest voor producten uit de korte keten. Dat blijkt uit cijfers van GfK Belgium en iVox die gepubliceerd zijn aan het begin van de eerste Week van de Korte Keten.

Het succes ervan is vooral te verklaren door de opkomst van buurderijen, waarbij klanten via een webwinkel een bestelling plaatsen en die afhalen op de markt. De klant spaart dan tijd uit, maar behoudt het contact met de boer, die informatie kan geven over zijn producten. Aardappelen, groenten en fruit zijn de belangrijkste producten in de verkoop via de korte keten.

Themaweek

Niet alleen de consumenten, maar ook producenten hebben baat bij de korte keten. Jonge boeren kiezen er bijna systematisch voor om dure distributiekosten te schrappen en hun producten efficiënter aan de man te brengen, klinkt het bij Steunpunt Hoeveproducten.

Onder de slogan ‘Lekker lokaal’ moedigen onder meer KVLV en Steunpunt Hoeveproducten consumenten de komende week aan om voedsel recht van bij de boer te kopen. Ze organiseren samen met de provinciebesturen, Vlam, VVP en de Vlaamse overheid de allereerste Week van de Korte Keten. Er worden activiteiten georganiseerd om consumenten vertrouwd te maken met lokale producten. Zondag wordt de week afgesloten met een recordpoging om de langste hoeve-ijs-likkende-bezoekersketting te vormen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content