Karolien houdt van lekker eten, maar ook van haar gezondheid. Gelukkig vallen die zaken perfect te combineren. Volg haar keukenavonturen op de blog Karola's Kitchen.
...

Ik kies voor een vegetarische pastaloze groentelasagne met ricotta en spinazie. De klassieke lasagnevellen vervang ik door gegrilde courgette- of aubergineplakken die ik afwissel met een rijke tomatensaus en het heerlijke duo ricotta en spinazie.Ik stopte op elfjarige leeftijd met het eten van vlees uit dierenliefde. Vandaag de dag ben ik nog steeds pescotariër (vegetariër die wel vis eet, nvdr.) omwille van het dierenleed, maar ook omdat het een plantaardige voedingsstijl veel beter is voor het milieu.Gedeeltelijk wel. Ik neem het zeker in overweging en kies zoveel mogelijk voor seizoens- en lokale producten. Ook vermijd ik verpakkingen waar mogelijk. Maar voor mij primeert het gezondheidsaspect, dus af en toe zondig ik wel eens tegen de milieuregels.Ik ben helemaal geen fan van vegetarische burgers, balletjes of smeersels. Ze zitten boordevol additieven, suiker en zout. Wat hier wel af en toe in huis komt, zijn tofu en vegetarisch gehakt. Maar eigenlijk gebruik ik veel liever peulvruchten, noten en een overvloed aan groenten in mijn gerechten om in alle voedingsstoffen te voorzien.Vegetarische en bio voeding is voor mij niet per definitie lekkerder dan conventionele voeding. Alles hangt af van het gerecht en van de bereiding. Bepaalde pure dierlijke ingrediënten zijn nu eenmaal niet na te bootsen. Denk maar aan spek of gebraden kip. Er is echter meer dan genoeg andere keuze, dus missen doe ik ze niet.Omdat ik wel nog vis eet, is op restaurant gaan meestal geen probleem. Maar als je het helemaal veggie wil houden, dan wordt het al moeilijker. Zeker als je niet tevreden bent met de zoveelste vegetarische pasta. Als ik op safe wil spelen, kies ik steevast voor de Thaise keuken. Daar heb je meestal keuze uit heel wat verschillende groenterijke gerechten. Pin je niet vast op de heilige drievuldigheid van aardappelen, groenten en een veggieburger. Kies voor rijke eenpansgerechten of combineer verschillende groentegerechten. Neem je ook niet voor om nooit meer vlees te eten. Nooit is namelijk ontzettend lang. Start met één veggiedag per week en bouw zo op. Begin ook niet meteen met de meest avontuurlijke vegetarische gerechten waarvoor je drie natuurwinkels af moet schuimen, maar hou het eenvoudig.