Groenten troef: ‘Bijgerechten zijn dé manier om vleeseters en vegetariërs te verenigen’

Wie vleeseters en vegetariërs met elkaar aan tafel wil verzoenen, kan tapasgewijs werken met verschillende bijgerechten. © Diane Hendrikx

Je wilt meer groente op het menu zetten, maar stuit op protest van tafelgenoten met een vleeshongertje? Wij zoeken uit hoe je iedereen gelukkig kunt maken zonder in tien potten tegelijk te roeren.

We gaan te rade bij Karolien Olaerts, de vrouw achter Karola’s Kitchen, die met workshops, boeken en haar blog mensen leert koken met groenten. Karolien is voedingswetenschapster en kijkt nuchter naar alle hypes. Voor haar is een klassiek bord met aardappelen, vlees en groenten zeker geen schrikbeeld, maar zijzelf probeert wel de groenten als startpunt te nemen, en niet als garnituur, wat traditioneel te vaak het geval was.

‘De Hoge Gezondheidsraad adviseert om 300 gram groenten per dag te eten. Maar de gemiddelde Vlaming raakt slechts aan minder dan de helft. Amper 3% van de bevolking haalt de norm. Dus als je gezonder wilt eten, is mijn eerste advies: neem groenten als uitgangspunt en bouw de rest eromheen.’

Om dit ook te introduceren in je gezin of bij een koppige partner, raadt ze aan om groenten op elk moment van de dag beschikbaar te maken. Een kom snoeptomaatjes op de salontafel en een doosje groente mee naar het werk of school voor bij de boterhammen. Ook verse soep, gekocht of zelfgemaakt, is een goede manier om bij groot en klein ongemerkt meer groente te introduceren.

Als je gezonder wilt eten, is mijn eerste advies: neem groenten als uitgangspunt en bouw de rest eromheen

Je wilt voor je gezin met kinderen graag vegetarisch koken, maar je vreest dat je kinderen iets zouden tekortkomen? Karolien stelt je gerust. ‘De voornaamste zorg is een tekort aan eiwit, maar dat is haast onmogelijk in onze westerse samenleving’, stelt ze. ‘Je krijgt genoeg eiwitten uit andere dierlijke producten, zoals kazen, yoghurt of melk. Pasta en brood zien we als koolhydraatbron, maar we halen ongeveer een derde van onze eiwitbehoefte uit zulke secundaire eiwitbronnen.’

Vegetarisch koken voor kinderen is dus absoluut geen probleem, maar je moet er wel op letten dat kinderen voldoende calorieën en bouwstoffen binnenkrijgen. ‘Ik ben er absoluut niet voor om kinderen mee te sleuren in allerlei specifieke voedingsstijlen, zoals een koolhydraatarm dieet. Zorg dat er voor hen altijd koolhydraten als bijgerecht op tafel staan, een kommetje aardappelen, volkorencouscous of een portie volkorenbrood. Kinderen moeten nog groeien en hebben alle voedingsstoffen nodig om dat te doen.’

Zwijgen en eten

‘De side dish-methode is meteen ook dé manier om vleeseters en vegetariërs harmonieus te verenigen rond de tafel. Stel je menu samen vanuit groentegerechten en vul aan met vlees als bijgerecht. Zo schept iedereen op wat hij zelf wil, zonder dat je twee menu’s hoeft uit te denken. Als je met heel klassieke eters rekening wilt houden, adviseert Karolien de imitatiemethode.

‘Werk zoals op een klassiek bord met drie componenten. Je kunt bijvoorbeeld een puree die alleen uit groenten bestaat, zoals broccoli, wortel of pastinaak, combineren met een rijkelijke groene salade en daarbij een stukje vis uit de oven serveren waarin je nog wat tomaat of venkel hebt verwerkt. Zo krijg je een gezonde maaltijd bomvol groenten, die mensen toch geruststelt omdat alles er klassiek uitziet.’ (lacht)

En dan de gouden raad voor wie wijzigingen wil doorvoeren in het collectieve eetpatroon: niet communiceren! ‘Gewoon je mond houden, dat druk ik iedereen op het hart’, lacht Karolien. ”Het is vanavond vegetarisch’ uitroepen, wanneer iedereen aan tafel schuift: dat werkt niet Je krijgt dan bevooroordeelde eters en je poging krijgt geen eerlijke kans.’

Karolien deelde een aantal van haar favoriete groentegerechten die prima werken voor het hele gezin. Zet ze samen of apart op tafel, gebruik onze tips om vlees te reduceren et voilà: een maaltijd die zowel vegetariërs als vleeseters tevreden stelt zonder al te veel extra werk.

Hoe serveer je minder vlees zonder protest?

1. Vervang de helft van je vlees door plantaardige proteïnen of groenten.

Meng onder de gehaktballetjes een geraspte aardappel, rijst of linzen. Verwerk in een klassieke vol-au-vent extra veel champignons en reduceer zo de hoeveelheid vlees. Maak een kiptajine waarbij je de helft van de kip vervangt door kikkererwten en laat worteltjes, raapjes of andere knolgroenten meesudderen bij je stoofvlees.

2. Gebruik vlees als smaakmaker, niet als voornaamste bron van eiwitten.

Hou je van de smaak van vlees, maar wil je het volume verminderen, denk dan aan manieren om vlees als smaakmaker te gebruiken. Zo kun je een dressing met spek maken die je over je groentegerecht kunt sprenkelen. Of kruimel wat krokant gebakken pens over een schaal gepofte zoete aardappel voor een zoute toets.

3. Serveer vlees op een manier die copieus lijkt, maar uiteindelijk bescheiden porties oplevert.

Zet de tafel vol groenten, pasta- of rijstsalades, en kom dan met een grote steak op de proppen. Op deze manier gebruik je een portie voor één persoon om een hele tafel te voeden. Trancheer de steak zoals de Italiaanse tagliata: het levert je veel kleine sneetjes vlees op die je kunt verdelen onder de tafelgenoten.

Meer kookinspiratie kan je opdoen via de recepten hieronder of in het boek ‘Gewoon gezond’ van Karolien Olaerts.

Partner Content