Bitter is razend populair, maar 1 op 2 Belgen weet amper hoe het smaakt
Bitter is vandaag wat umami vorig jaar was: dé smaak van het moment. En toch blijken Belgen erg slecht in het inschatten bittere smaken. Campari, de koning van de bittere drankjes, schakelde de KULeuven in om te onderzoeken wat nu juist het meest bittere product is. Een onderzoek met verrassende resultaten!
Probeer voor je verder leest even zelf de volgende producten op een rijtje te zetten van minder naar meer bitter: pompelmoes, radijs, gin-tonic, pure chocolade, witlof, bier en koffie. Of jij over een set goed ontwikkelde smaakpapillen beschikt, ontdek je hieronder.
1 op 2
Uit een rondvraag door onderzoeksbureau iVox bij 1.000 Belgen blijkt dat slechts vijf op tien Belgen de bitterheid van voedsel juist kunnen inschatten. Een opmerkelijk resultaat uit het onderzoek was dat vrouwen bitterheid beter kunnen inschatten dan mannen. Ook Antwerpenaren en West-Vlamingen blijken grotere bitterkenners dan andere Vlamingen. Benieuwd of jij een van die 50 % Belgen bent die bitter goed kan onderscheiden? Dit is de bitterschaal die de KULeuven ontwikkelde:
Geen gewenning
Het is niet zo verwonderlijk als jij er helemaal naast zat, want volgens trendwatcher Herman Konings leren we amper nog wat bitter is: “Bitter is een smaak die je moet leren appreciëren. Belgen zijn niet meer opgegroeid met bitter. Vroeger aten kinderen veel meer bittere groenten van eigen bodem, zoals witloof en spruitjes. Dat is de laatste decennia erg verminderd met als gevolg dat onze inschatting van de bittere smaak het laat afweten. De jongste jaren kennen we echter een kentering. Ouders van nu nemen meer tijd om smaken af te wisselen, waardoor kinderen dus ook meer in aanraking komen met bitter – denk maar aan de trend van de ‘vergeten groenten’ en de bittere drankjes. Onze bittere smaakpapillen zullen zich de komende jaren dus veel beter ontwikkelen,” verwacht hij.
(EK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier