Wetenschappers deden onderzoek bij achthonderd Britten. Die kregen acht drankopties aangeboden. Als het aandeel van niet-alcoholische drankopties steeg van 50 procent (vier opties) naar 75 procent (zes opties), dan hadden de deelnemers 48 procent meer kans om een niet-alcoholische drank te kiezen. Daalde het aandeel niet-alcoholische drankopties naar 25 procent (twee opties), dan hadden de deelnemers 46 procent minder kans om voor een niet-alcoholische drank te kiezen.

Het gaat om het eerste onderzoek dat de impact van een grotere beschikbaarheid van niet-alcoholische dranken op alcoholverbruik aantoont.

Beter zichtbaar maken

'Alcoholconsumptie behoort wereldwijd tot de top vijf van risicofactoren voor ziekten', zegt Anna Blackwell, een van de onderzoekers. 'Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het vergroten van de beschikbaarheid van gezondere voedselopties de consumptie ervan kan verhogen en die van minder gezond voedsel kan verlagen.' Eenzelfde aanpak werkt ook voor alcoholische dranken, lijkt het nu.

Veel cafés hebben wel niet-alcoholische dranken in huis, maar maken die te weinig zichtbaar, zegt Blackwell. Als ze zichtbaarder waren, zouden de klanten er sneller voor kiezen.

De onderzoekers van het NIHR Bristol Biomedical Research Centre en de universiteiten van Bristol en Cambridge publiceerden hun bevindingen in BMC Public Health.

Wetenschappers deden onderzoek bij achthonderd Britten. Die kregen acht drankopties aangeboden. Als het aandeel van niet-alcoholische drankopties steeg van 50 procent (vier opties) naar 75 procent (zes opties), dan hadden de deelnemers 48 procent meer kans om een niet-alcoholische drank te kiezen. Daalde het aandeel niet-alcoholische drankopties naar 25 procent (twee opties), dan hadden de deelnemers 46 procent minder kans om voor een niet-alcoholische drank te kiezen.Het gaat om het eerste onderzoek dat de impact van een grotere beschikbaarheid van niet-alcoholische dranken op alcoholverbruik aantoont.'Alcoholconsumptie behoort wereldwijd tot de top vijf van risicofactoren voor ziekten', zegt Anna Blackwell, een van de onderzoekers. 'Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het vergroten van de beschikbaarheid van gezondere voedselopties de consumptie ervan kan verhogen en die van minder gezond voedsel kan verlagen.' Eenzelfde aanpak werkt ook voor alcoholische dranken, lijkt het nu. Veel cafés hebben wel niet-alcoholische dranken in huis, maar maken die te weinig zichtbaar, zegt Blackwell. Als ze zichtbaarder waren, zouden de klanten er sneller voor kiezen.De onderzoekers van het NIHR Bristol Biomedical Research Centre en de universiteiten van Bristol en Cambridge publiceerden hun bevindingen in BMC Public Health.