5 vragen aan de duurzaamheidsexpert: ‘Er wordt nog veel aan greenwashing gedaan’
In april schenken we bij Weekend.be extra aandacht aan duurzaamheid. We laten enkele experts aan het woord die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Vandaag is Radboud van Delft, de directeur van de vergelijkingssite Rank a Brand, aan de beurt.
Rank a Brand is de grootste vergelijkingssite van Europa die merken evalueert op basis van hun duurzaamheid. De site beoordeelt kleding, schoenen, voedingsmerken, reizen, telecom, elektronica, online bedrijven en energie. Kledij krijg de meeste aandacht op de website omdat er nog heel wat werk aan de winkel is in deze sector. Samen met consumenten wil Rank a Brand merken mensvriendelijk, klimaatvriendelijk, milieuvriendelijk en diervriendelijk maken.
Hoe belangrijk zijn fairtrade labels?
Fairtrade labels en andere labels en keurmerken zijn nuttig, omdat ze de consument kunnen helpen om duurzame en eerlijke producten te kiezen. Bedrijven kunnen ermee laten zien dat ze werk maken van duurzaamheid en eerlijke handel. Het probleem is wel dat er heel veel verschillende labels en keurmerken zijn. Sommige hebben veel betekenis, andere zijn meer een marketinginstrument en stellen concreet weinig voor.
Voor veel consumenten is het lastig om dat te beoordelen. Daarom is Rank a Brand opgericht om de consument daarbij te helpen. Wij beoordelen merken op duurzaamheid en arbeidsomstandigheden, waarbij we ook rekening houden met betekenisvolle labels en keurmerken, naast andere criteria. Zo komen we tot een afgewogen oordeel, en een overzichtelijk advies voor de consument.
Zien consumenten in dat duurzame mode de toekomst is?
Ik denk dat steeds meer consumenten duurzame en eerlijke model belangrijk vinden. Wij merken dat de belangstelling daarvoor toeneemt. Maar er is ook een grote groep consumenten die zich daar nog onvoldoende van bewust is en vooral let op prijs en stijl.
Heb je het voorbije jaar een positieve vooruitgang gezien bij grote en kleine modemerken?
Bij enkele merken wel. Maar de grote meerderheid presteert nog onvoldoende en boekt weinig vooruitgang. Dat geldt vooral voor de grote merken en modeketens. 80% van alle merken scoort bij ons het laagste label (E). Bij de merken die het relatief goed doen zitten vooral kleinere merken, die gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld duurzame sportkleding, lingerie of jeans.
Welke voedingswaren moeten we massaal fairtrade inslaan?
Vooral tropische producten zoals koffie, thee, chocolade en tropisch fruit. Voor alle voedingswaren is het ook belangrijk om zoveel mogelijk biologische producten te kopen.
Wordt er nog veel aan greenwashing – zich groener/ethischer voordoen dan men is – gedaan?
Ja, dat gebeurt nog veel. Er zijn weinig bedrijven en merken die helemaal niet over duurzaamheid praten, maar in veel gevallen blijft het bij mooie voornemens en vage doelstellingen. Wat vaak ontbreekt is concrete en onafhankelijk gecontroleerde informatie over werkelijk behaalde verbeteringen in duurzaamheid en eerlijke arbeidsomstandigheden.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fan van Rank a Brand? Je kan hen steunen zodat ze nog meer onderzoek kunnen doen en meer merken kunnen vergelijken.
(LP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier