Dikketruiendag roept klassen, bedrijven en lokale overheden op klimaatacties op te zetten

. © Getty Images

De achttiende editie van de Dikketruiendag vindt vandaag/donderdag plaats. Bedoeling is dat klassen, bedrijven en lokale overheden haalbare klimaatacties opzetten. Deelnemers kunnen hun dikke trui gebruiken als communicatiemiddel.

Dikketruiendag is een initiatief van het Vlaams Departement Omgeving en de slogan van deze editie is ‘Pak uit met jullie klimaatactie!’. Ambassadeur, weerman Frank Deboosere, roept mensen op om deel te nemen en creatief aan de slag te gaan met klimaatboodschappen op truien. ‘Zo toon je wat je doet en inspireer je anderen om je voorbeeld te volgen’, zegt hij.

Odisee Hogeschool is een van die deelnemers. De hogeschool, met campussen in Brussel, Schaarbeek, Dilbeek, Gent, Aalst en Sint-Niklaas, wil zowel studenten, medewerkers als externe partners sensibiliseren om bewust om te gaan met energie. Niet alleen op campussen, maar ook thuis en op kot. De hogeschool zet de hele week de verwarming lager en organiseert een klimaatwedstrijd. ‘We hebben bewust gekozen voor een Dikketruienweek in plaats van een Dikketruiendag omdat we de boodschap echt in de kijker willen zetten. Binnen de hogeschool informeren we iedereen over duurzaamheid en zetten we inspirerende initiatieven op die gedragsverandering in de hand werken’, klinkt het.

‘Toen Dikketruiendag in 2005 startte, was lang niet iedereen overtuigd van de klimaatverandering. Ondertussen hebben de kurkdroge zomers en kletsnatte zomers ons allemaal met de neus op de feiten gedrukt’, zegt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir. ‘Ik roep iedereen op om zijn of haar steentje bij te dragen en mee te werken aan een beter klimaat. Dikketruiendag is de ideale gelegenheid voor scholen, bedrijven, gemeenten en organisaties om hun CO2-afdruk te verkleinen en klimaatinspanningen in de kijker te zetten.’ De Dikketruiendag kreeg in het buitenland met Warmetruiendag (Nederland), National Sweater Day (Canada) en Dicker-Pulli-Tag (Duitsland) ook al navolging.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content