De handtas, het paar schoenen en de bodyguard
Trui Moerkerke over Hyper Luxury of het stijgende aanbod van zeldzame accessoires aan astronomische prijzen.
Trui Moerkerke over Hyper Luxury of het stijgende aanbod van zeldzame accessoires aan astronomische prijzen.
Wanneer voor modemagazines fotoreeksen gemaakt worden met juwelen in de hoofdrol, gebeurt dat meestal in alle discretie. Geen van de betrokken stylisten, fotografen of make-upartiesten zal daar op voorhand over toeteren. Als er tussen de uitgeleende juwelen dure topstukken zitten, worden die naar de opnamestudio begeleid door een kast van een kerel.
Onbetaalbare accessoires
Maar het lijkt er nu op dat juwelen niet langer het alleenrecht hebben op een bodyguard. Wie dit seizoen de trend in tassen en schoenen wilde vereeuwigen, kon zonder veel moeite voor een fortuin aan accessoires in de fotostudio halen. Zo publiceerde het modevakblad Women’s Wear Daily (WWD) in zijn accessoirebijlage een foto met daarop Muse, een handtas in krokodillenleer van Yves Saint Laurent met een prijskaartje van net geen 20.000 dollar, een Lady Dior van 29.900 dollar en een tasje van Valextra voor 16.800 dollar.
Verderop ook nog laarzen en schoenen van meer dan 2000 dollar, met als absolute top Louboutin-laarzen in krokodillenleer voor de ronde som van 21.995 dollar. Ik zou er de straat niet mee op durven, je moest maar eens ergens blijven achter haken, maar bon, gezien de prijs rijst dat probleem zich alvast niet.
Zeldzame luxe
Hyper Luxury noemt WWD de trend waarbij luxehuizen steeds hoger kijken: ze brengen producten in zeldzame materialen waarin veel artisanale ambacht steekt. Vaak gaat het om unieke of zeer beperkte oplages, maatwerk ook. Daarvoor worden astronomische bedragen neergeteld door een crisisbestendige clientèle.
Begin september nog, te midden van onheilsberichten over de economische crisis, was in The Guardian te lezen dat het Franse lederwarenhuis Hermès de vraag naar handtassen niet aankan. Vooral de vraag naar de legendarische Kelly- en Birkin-tassen (vanaf 4000 euro) is groter dan het aanbod. Goed nieuws is dat voor de ambachtslui: het huis Hermès neemt vierhonderd mensen in dienst om een oplossing te vinden voor de lange wachtlijsten.
Wachtlijst
Voor de echte Hyper Luxury-klant zijn wachtlijsten geen probleem. Gek genoeg eigenlijk, want wil je niet alles nu meteen als je zoveel spending power hebt? “Helemaal niet”, aldus ontwerper Tom Ford in WWD. “De wereld is zo onpersoonlijk geworden, kleding en design zijn massaproducten geworden. Als tegenreactie ontstaat een verlangen naar uitzonderlijke en unieke dingen.”
Bij Fendi kun je de Peekaboo-tassen naar eigen smaak laten customizen: daarvoor betaal je zeker 25 procent extra, moet je vier of zes maanden wachten, maar je krijgt de tas wel toegestuurd met een handgeschreven brief van creatief directeur Silvia Venturini Fendi. Michael Burke, de CEO van Fendi noemt het delayed gratification: je bestelt in de lente, de tas komt aan in de herfst.
Zelf ben ik op vlak van tassen en schoenen nogal voor instant gratification. Het aanbod voor deze winter ziet er trouwens zeer goed uit, ook voor niet Hyper Luxury-shoppers. In het midden- en lagere prijssegment valt immers heel wat creativiteit te ontdekken. En je hebt geen bodyguard nodig om buiten te komen.
Trui Moerkerke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier