5 vragen aan de duurzaamheidsexpert: 'Wij zijn geen alternatief meer, we moeten een evidentie worden'

07/04/16 om 11:48 - Bijgewerkt om 11:57

In april schenken we bij Weekend.be extra aandacht aan duurzaamheid. We laten enkele experts aan het woord die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Vandaag bijten we de spits af met Stijn Gilles en Liesbeth Wouters van Rewind, de ecodesignshop in Antwerpen.

5 vragen aan de duurzaamheids- expert: 'Wij zijn geen alternatief meer, we moeten een evidentie word

Bijzettafeltje van Warm North (299 euro), te koop bij Rewind. © Warm North

Waarom besloten om duurzaam ondernemer te worden en Rewind op te starten?

'We startten Rewind in 2009, maar niet meteen met het oogmerk om duurzaam ondernemer te worden. We wilden gewoon mooie items voor het interieur verkopen. Bij die zoektocht kwamen we via een vriendin uit bij een pionier in recycling design in Rotterdam. Toen wisten we dat we op dat pad verder wilden. De ontwerpen en producten die we ontdekten hadden allemaal een interessant verhaal, waren artistiek en daar bovenop kwam het bij ons op dat veel van die zaken bijdroegen aan het beperken van de afvalstroom, een concept dat we heel genegen zijn. De ontwerpen die we in het begin bij elkaar hadden gesprokkeld zaten op de grens van kunst en design. Twee winkels (Rewind en de kinderwinkel Play) en een webshop verder is ons concept veel verder geëvolueerd naar een breder idee van duurzaamheid die iedereen kan aanspreken.'

5 vragen aan de duurzaamheidsexpert: 'Wij zijn geen alternatief meer, we moeten een evidentie worden'

© Rewind / Facebook

Hoe willen jullie de mensen overtuigen om voor jullie alternatief te kiezen?

'We zien ons niet als een alternatief, maar als een gewone winkel met uitzonderlijke producten. Onze producten overtuigen de mensen. Ze zien er uit als mooie interieurobjecten die je gewoon moet en wil hebben. Vaak zijn ze zelfs niet gemaakt met het oogmerk dit als een ecologisch product te verkopen, maar gewoon omdat er een hele generatie ontwerpers is opgestaan die dat als iets logisch ervaren of als een opportuniteit. Dit is zeker het geval in Nederland. Als we het verhaal van een product vertellen aan klanten zijn ze vaak verbaasd dat dit product gerecycleerd is of een duurzame oorsprong kent. Maar laat het vooral een evidentie zijn en worden.'

Welke duurzame materialen zijn jullie favorieten?

'We zijn fan van 100 procent afbreekbare materialen. Biopolymeren zijn hier een gekend voorbeeld van. Maar de toekomst is groter en mindblowing. Daarbij denken wij bijvoorbeeld aan verpakkingen van bacteriën, die door zelfdestructie binnen de vijf minuten verdwijnen.'

5 vragen aan de duurzaamheidsexpert: 'Wij zijn geen alternatief meer, we moeten een evidentie worden'

© Rewind / Facebook

Wat is de grootste moeilijkheid die jullie ervaren?

'Het afval dat onze winkel voortbrengt.'

Welk ander duurzaam project vinden jullie erg inspirerend?

'Een goed voorbeeld is Daan Roosegaarde, een wereldvermaard wetenschapper, kunstenaar, uitvinder die in technologische innovaties een duurzame toekomst zoekt. Een prachtig project is zijn smog free project, waarbij hij een gigantisch apparaat heeft ontwikkeld dat een stad smogvrij maakt en met het verzamelde smog een ring creëert. Heerlijk! De duurzame toekomst ligt in innovatie, technologie én de verbeelding. Concreter is er ook Honest By van Antwerpse ontwerper Bruno Pieters. Wat hij doet is een grote investering, maar hij is heel consequent. Een moedige keuze.'

Onze partners