Waarom multitasken een slecht idee is (en hoe je het beter aanpakt)

14/09/15 om 15:55 - Bijgewerkt om 15:55

Een beeld dat niemand vreemd is: mails checken, tegelijkertijd nog even via Facebook het nieuws volgen, een sms'je sturen en ook nog snel iets eten. Je wil heel veel doen, maar krijgt weinig gedaan. Hoe moet je het dan wel aanpakken?

Waarom multitasken een slecht idee is (en hoe je het beter aanpakt)

© iStock

Op het moment dat ik dit artikel schrijf, heb ik even mijn Twittertimeline gecheckt, een mailtje gestuurd om een afspraak vast te leggen én gedacht aan wat ik vanavond wil eten. Het is een slechte gewoonte, maar dezer dagen gaat alles zo snel en moet je op elk moment mee zijn. Volgens The Greatist slaagt slechts 2% onder ons erin om efficiënt te multitasken. Aan het tempo waarmee ik deze inleiding schreef, vermoed ik dat ik er niet toe behoor.

Heel wat mensen multitasken zonder het te beseffen. Het is snel gebeurd, tijdens een meeting toch even via je smartphone de actualiteit volgen. Tablets en smartphones hebben het multitasken alleen nog maar verergerd, zowel op de werkvloer als in de privésfeer. Eén studie spreekt zelfs van een 'epidemische afleiding'. Niet alleen gaat onze efficiëntie erop achteruit, het resulteert ook in een cognitieve overload én in een teleurgestelde blik van ons tafelpartner.

Stand van zaken: ik haalde nog een cola light, sprak af met een vriendin en bedacht welk artikel ik straks nog ga schrijven. Multitasken doe je zo onbewust, dus er is serieus wat voor nodig om dit gedrag te veranderen.

Waarom veranderen?

Onze hersenen zijn niet gemaakt om meerdere zaken tegelijk te kunnen. Er ontstaat een zekere 'bottleneck', waarbij niet alle nodige informatie doorstroomt. De hersenen springen van de ene activiteit naar de andere en slagen er dus niet in om verschillende uitdagingen tegelijkertijd tot een goed einde te brengen.

Hoe ga je te werk?

Laat je smartphone links liggen wanneer je aan het werk bent of op restaurant zit met vrienden. Wees je bewust van wat je aan het doen bent en laat je niet afleiden door je telefoon. Luister bewust naar je gesprekspartner, zo zal je ook sneller begrijpen wat er van je verwacht wordt.

Het is ook belangrijk om een routine op te bouwen. Maak een schema van je planning en volg dat minutieus. Vergeet ook niet om pauzes in te lassen, want die zul je ongetwijfeld nodig hebben. Dankzij deze planning heb je een duidelijk doel én zal je minder geneigd zijn om je te laten afleiden door fotosliders op Boredpanda.com.

Gooi alle rommel op je bureau weg. Niet alleen sociale media zijn een vorm van 'rommel' tijdens het werken, maar een chaotische werkomgeving zorgt ook voor een chaotische werkdag. Op een 'ontplofte' desk is het moeilijker om al je papieren terug te vinden, waardoor je heel wat tijd verliest.

Niet alleen je omgeving is belangrijk bij het afleren van multitasken, ook je innerlijke mens moet er goed voor staan. Vergeet niet te ontbijten, bij voorkeur een gezond ontbijt met allerlei goede voedingsstoffen die lief zijn voor je hersenen. Daarnaast is mediteren ook een goed idee, want zo leer je beter te focussen en je stress te beheersen. (AB)

Lees meer over:

Onze partners