Meer vrouwen in technische opleidingen, een kwestie van taalgebruik?

© iStock

Gendergekleurde terminologie in brochures over studierichtingen hebben een grote invloed op de studiekeuze van jonge mensen. Dat zegt een studie van de Universiteit Antwerpen, de Karel de Grote Hogeschool en VDAB.

De studie toont aan dat het aantal studenten dat zich wil inschrijven voor een wetenschappelijke of technische richting in het hoger onderwijs de hoogte ingaat als er in de betreffende brochures meer vrouwelijke adjectieven gebruikt worden.

Niet alleen in vacatures

“Andere internationale onderzoeken toonden al aan dat gendergekleurde taal in vacatures een invloed heeft op de interesse van vrouwen in wetenschappelijke en technische beroepen”, stelt Dries Vervecken, onderzoeker en coördinator van het project op KdG. “Wij onderzochten of dit ook geldt voor jongeren die op het punt staan hun studiekeuze te maken. We pasten daarom het taalgebruik in opleidingsbrochures in het Nederlandse taalgebied aan en testten dan de impact.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het onderzoek richtte zich vooral op STEM-opleidingen (Science, Technology, Engineering and Mathematics). Die beroepen kennen wereldwijd een tekort aan gekwalificeerde werkkrachten en meer vrouwen aantrekken zou dus een tekort kunnen opvullen.

De jonge vrouwen gaven na het bekijken van een bewerkte brochure niet alleen vaker aan dat ze zich wilden inschrijven voor een STEM-opleiding, ze schatten ook hun eigen slaagkansen hoger in. Ook genderstereotypen over de opleiding zwakten af.

De geheimen van een goede brochure:
  1. Zet functietitels in paarvorm. Gebruik loodgieter/loodgietser in plaats van loodgieter m/v.
  2. Beschrijf competenties als gedrag. Zeg niet ‘je bent competitief’, maar zeg: ‘je kan uitblinken in een competitieve omgeving’.
  3. Gebruik adjectieven met de juiste connotatie. Vrouwelijke en neutrale woorden spreken vrouwen meer aan dan mannelijke. Ondernemend is bijvoorbeeld mannelijk, gepassioneerd is vrouwelijk. Een volledige lijst vind je hier.

(EK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content