#TheWomenBehindTheLens: Dior plaatst vrouwelijke fotografen in de spotlight

26/03/17 om 11:01 - Bijgewerkt om 11:28

Creatief directeur Maria Grazia Chuiri vroeg negen vrouwelijke fotografen om beelden te maken voor de nieuwe campagne van Dior. Ze kregen carte blanche om hun eigen interpretatie te geven van de nieuwe collectie.

#TheWomenBehindTheLens: Dior plaatst vrouwelijke fotografen in de spotlight

© Maripol

'We should all be feminists' blijken geen loze woorden van Maria Grazia Chuiri. De ontwerpster nodigde negen vrouwelijke fotografen uit om de campagne voor de SS17 collectie van Dior op de gevoelige plaat vast te leggen. Ze doopte het project #TheWomenBehindTheLens omdat ze niet alleen de foto's in de spotlight wil plaatsen, maar ook de fotografen van dienst. In een reeks video's laat ze de vrouwen aan het woord.

Maripol, Brigitte Lacomb, Brigitte Niedermair en Janette Beckman vertellen over hun positie als vrouw in het veld en over de manier waarop ze de collectie hebben geïnterpreteerd. Zoals Maripol uitdrukt, kijken de vrouwelijke fotografen op een open en eerlijke manier naar de modellen: 'Er is geen seksuele spanning tussen ons. Ik vraag niet 'geef je me seks', maar 'geef me je ziel' en dat is heel anders.'

Ook spreken de fotografen over hoe de focus in het verleden veel vaker op mannelijke artiesten lag dan op vrouwelijke. Brigitte Niedermair licht toe: 'Wanneer we over kunst praten, praten we altijd over het werk van mannenhanden. Ik vind het goed dat deze eeuw meer aandacht heeft voor vrouwen, want we moeten de balans terugvinden.' Dat Maria Grazia Chuiri openlijk feminist is en dat ook toont in haar collecties juicht Niedermair toe. 'Het is een manifest en zo hebben wij het ook vastgelegd.'

Onze partners