PrimaDonna lanceert jongere collectie

15/06/10 om 11:45 - Bijgewerkt om 11:45

Bron: Knack Weekend

PrimaDonna Twist wil het modieuzere zusje van PrimaDonna worden.

PrimaDonna lanceert jongere collectie

© PrimaDonna

Brede heupen, een weelderige boezem en een smalle rug: het vrouwelijke lichaam is in evolutie. Alleen de lingeriefabrikant hinkt nog achterop. Hoog tijd voor een inhaalbeweging, met als voorloper het gloednieuwe Belgische lingeriemerk PrimaDonna Twist.

"Sinds vijftien jaar merken we een duidelijke evolutie naar grotere cupmaten", zegt Liesbeth Van de Velde, brand design manager bij lingeriefabrikant Van de Velde. "De norm was toen een B-cup, ondertussen gaan we met Marie Jo tot E en soms tot F, bij PrimaDonna zelfs tot H."

Hoe dat komt? Betere voeding, minder fysieke arbeid of zelfs vroegtijdig pilgebruik zouden het fenomeen verklaren. Toch hebben lang niet alle vrouwen met een grote cup Rubensiaanse proporties.

Evenmin in verhouding is het lingerieaanbod voor jongedames met een diepe cup. Tot voor kort had je pakweg twee soorten lingerie: de frivole merken met grote maten maar onvoldoende steun en het functionele ondergoed, gespecialiseerd in grote cups, dat de pasvorm op het design laat primeren.

Nieuw submerk

De gulden middenweg wordt slechts door enkelen, zoals Van de Velde met PrimaDonna, bewandeld. Met de lancering van het gloednieuwe PrimaDonna Twist wil het bedrijf zijn positie op de internationale lingeriemarkt verder verstevigen. "Ik vergelijk het graag met de merken Marie Jo en Marie Jo L'Aventure. Het maatbereik is dezelfde, maar de stijl is anders. Dat geldt nu ook voor PrimaDonna en PrimaDonna Twist."

"PrimaDonna Twist is het antwoord op de vraag naar lingerie voor de twentysomething-vrouw met een cupmaat meer", vertelt Van de Velde. "Een mentaal jonge, dynamische vrouw die door haar maat bij PrimaDonna hoort, maar zich niet helemaal terugvindt in de traditionele broderiestijl van het merk. Daarom zijn we een aantal jaren geleden begonnen met het produceren van enkele moderne reeksen binnen PrimaDonna. Die reeksen waren zo'n succes dat we hebben besloten een submerk op te richten."

Vier reeksen

Wat maakt het verschil? Trendy kleuren en motieven, hevige contrasten, maar vooral ook meer gladde en elastische materialen en nieuwe snitten zoals de balconnet-bh en voorgevormde bh. "Het is niet zomaar andere stofjes gebruiken op een bestaand model. We hebben het hele productieproces omgegooid. Voor PrimaDonna werkt de designafdeling in functie van de techniek. Dat neemt niet weg dat we nog altijd voor esthetiek gaan, maar er zijn beperkingen waarmee we rekening moeten houden, zoals de breedte van de schouderbandjes en de stevigheid van het rugpand."

"Die beperkingen zijn er voor Twist ook, alleen vertrekken we daar vanuit het design. De stylisten zetten een ontwerp uit en het technische team past zich aan", aldus Liesbeth Van de Velde. "Het is een uitdaging die tot heel wat nieuwe technieken heeft geleid. We hebben, bijvoorbeeld, meer dan een jaar gewerkt aan de productie van de voorgevormde moussecups, maar zijn erg tevreden over het resultaat. Zo tevreden dat we eraan denken dezelfde techniek ook op onze andere merken toe te passen."

De eerste Twist-collectie bestaat uit vier reeksen: Tea-Time met vintage Toile de Jouy-motief, het luxueuze Satin Boudoir met een print in hip Delfts Blauw, de modieuze basics City Trip en tot slot Rendez-Vous, een reeks met een hoog boudoirgehalte. "Voor Rendez-Vous doen we opnieuw een beroep op broderie, maar dan op een speelse, hedendaagse manier. Het mag ook allemaal wat sensueler zijn. Ik kan het eigenlijk niet anders samenvatten dan PrimaDonna met een twist."

Ellen De Wolf

Onze partners