Olivia Borlée en Elodie Ouedraogo lanceren sportlijn 42|54 ‘Dit hebben we van A tot Z zelf gedaan’

© 42|54

“Gulle zijt zot”, was de niet mis te verstane reactie van Jeroom, levenspartner van Elodie Ouedraogo toen ze twee jaar geleden thuiskwam met het nieuws dat ze samen met running mate Olivia Borlée een kledinglijn zou beginnen. Een sportkledinglijn. Makkelijk is het in ieder geval niet geweest, zo vertellen de twee bezielsters aan Weekend.be.

De sportlijn van voormalige atleten Elodie Ouedraogo en Olivia Borlée heet niet toevallig 42|54, hun persoonlijk record op de 4×100 meter en ook de tijd waarin ze zilver hebben gewonnen tijdens de Olympische Spelen in Peking. Het is een sobere, maar stijlvolle collectie voor vrouwen die zowel in als buiten de sportclub hun eigen esthetiek willen kunnen doortrekken. Bovendien heeft 42|54 een chauvinistisch kantje…

Ouedraogo: “Ik denk dat 99,99% van onze materialen een Belgische afkomst hebben. Onze allereerste stof hebben we gevonden op Première Vision, de grote stoffenbeurs in Parijs, maar voor de rest hebben we beroep gedaan op Liebaert en J.B.M., de rekkers komen van Elasta, de prototypes zijn dan weer gemaakt door Trois-Quarts – dus ja, het is echt wel een Belgische collectie.”

Borlée: “Dat was ook heel belangrijk voor ons. We hebben zo’n groot deel van ons leven gespendeerd aan het verdedigen en vertegenwoordigen van de Belgische driekleur dat het vreemd zou voelen om dat nu niet te doen.”

Is de collectie ontstaan vanuit een gemis binnen de sportswear?

Ouedraogo: “Als ik naar mezelf kijk toch wel ja. De grote merken doen natuurlijk fantastische dingen, maar die schieten ook op een zo groot mogelijke markt, waardoor het eenheidsworst wordt.”

We hebben zo’n groot deel van ons leven gespendeerd aan het verdedigen en vertegenwoordigen van de Belgische driekleur dat het vreemd zou voelen om dat nu niet te doen.

Borlée: “We hebben beiden het geluk gehad om tijdens onze carrière gesponsord te worden door Nike, en je merkte op de piste echt competitie tussen de meisjes: wie heeft er de nieuwste outfit, wie is er goed opgemaakt, maar uiteindelijk draagt iedereen eigenlijk hetzelfde. Op de duur snak je naar iets anders.”

Ouedraogo: “Bovendien zijn er steeds meer vrouwen die sporten, vrouwen die sport in hun leven hebben ingemetseld maar die misschien ook iets anders verlangen van hun sportkleding. Nu ik zelf mama ben zie ik hoe kostbaar iedere minuut is. Ik heb geen tijd om me telkens om te kleden wanneer ik van de sportclub naar mijn werk of naar de crèche hol. Toen ik nog professioneel atleet was kon me dat niet schelen dat ik in fluorescerende nylon naar de bakker ging, maar nu heb ik daar precies minder zin in.” (lacht)

De lifestylefactor is zeer duidelijk in jullie kledinglijn en dat is met de athleisure trend ook een slimme zet. Proberen jullie hier ook professionele atleten mee te bereiken?

Ouedraogo: “Dat zou fantastisch zijn, maar het is natuurlijk heel moeilijk om op te boksen tegen de grote merken. Dat is ook het eerste wat Jeroom tegen me zei toen ik het nieuws verkondigde: dat er een reden is waarom er maar zo weinig sportlabels bestaan, omdat er gewoon al een te sterk monopolie heerst. Daar is heel wat geld en indrukwekkende sponsordeals mee gemoeid.”

Borlée: “Maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kùnnen. Dit zijn niet gewoon mooie kledingstukken waarin je kan sporten: ze zijn echt super functioneel en gebaseerd op onze gecombineerde ervaring als atleten. De techniek, de snit, het materiaal: alles staat op punt en is geschikt voor topsporters. Sport en de manier waarop kleding je ondersteunt tijdens het sporten is altijd het uitgangspunt geweest.”

Ouedraogo: “Alles vertrekt voor ons vanuit het lopen hé, vanuit atletiek, toch wel een beetje de moeder van de sport. Ik denk dat als je hier vierhonderd meter horde in kan lopen, dat je er andere sporten ook wel in kan doen.”

Dit zijn niet gewoon mooie kledingstukken waarin je kan sporten: ze zijn echt super functioneel en gebaseerd op onze gecombineerde ervaring als atleten.

Hoe vertaalt zich dat naar de materialen?

Ouedraogo: “De materialen zijn daarin belangrijk maar de manier waarop je omspringt met die materialen en hoe je ontwerp in elkaar zit is essentieel. Zo hebben wij gewerkt met een circular knit (dus zonder echte naad nvdr) omdat dat de beste ondersteuning geeft.”

Borlée: “Het zijn ook stoffen die nauw aansluiten aan het lichaam. Dit alles jaagt het prijskaartje natuurlijk wel een beetje de hoogte in, maar het is een eerlijke, hoogwaardige collectie en daar zijn we echt trots op.”

Olivia Borlée en Elodie Ouedraogo lanceren sportlijn 42|54 'Dit hebben we van A tot Z zelf gedaan'
© 42|54

Ik persoonlijk vind het heel jammer dat er zo weinig vrouwen ontwerpen bij de grote sportmerken, waardoor heel wat spullen op de vrouwenafdeling enkel in het roze of in pastelkleuren komt. Jullie collectie is heel basic, in zwart en wit, mag ik daaruit afleiden dat jullie het ook wat hebben gehad met al die kleurtjes?

Ouedraogo: “Ik snap ook niet waarom het altijd roze moet zijn, dus daar heb je echt gelijk in. Mij moet je niet vanop een kilometer afstand zien afkomen. Zo loop je er in het dagelijkse leven toch ook niet bij? Bovendien kan je in zwart-wit veel meer aandacht trekken naar de details, zoals de mesh bij ons.”

Het is een indrukwekkende kledinglijn. Hoe groot was jullie aandeel, eerlijk?

Ouedraogo: “Dit hebben we echt van A tot Z zelf gedaan! Ik zie het nog voor me, op 28 december zat ik in mijn auto, Remus op de achterbank, Jeroom in een camionette die achter me aan reed, allemaal om al die rollen stof te vervoeren,…”

Borlée: “We zijn natuurlijk fantastische mensen tegengekomen op ons pad die ons advies gaven, maar de eindbeslissing lag altijd bij ons en dat wilden we ook zo. We zijn zelf naar Tunesië gereisd -waar de kleding gemaakt werd- om te bekijken hoe de fabriek was, in welke omstandigheden die mensen moesten werken – omdat we die controle wilden bewaren en we zo’n duidelijk beeld hadden van wat de collectie moest zijn. We hebben echt alle etappes zelf doorlopen.”

Ondanks het harde werk… als ik jullie enthousiasme zo zie denk ik niet dat dit een eenmalige collectie is.

Borlée: “Nee hoor, wanneer dit over een paar uur allemaal uitverkocht is beginnen we aan een nieuwe!” (lacht)

Ouedraogo: “Het is natuurlijk moeilijk om zoiets te voorspellen maar het is niet de bedoeling dat we maar één collectie lanceren. Daarvoor is er iets te veel nachtrust en spaargeld in het project gekropen. We gaan er gewoon keihard voor, dat hebben we altijd al gedaan.”

(KS)

Olivia Borlée en Elodie Ouedraogo lanceren sportlijn 42|54 'Dit hebben we van A tot Z zelf gedaan'
© 42|54

Prijzen van de kledingstukken schommelen tussen 70 euro en 395 euro en zijn verkrijgbaar via Smets en op 4254sport.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content