Vegan koken, hoe begin je eraan?

31/03/17 om 13:29 - Bijgewerkt om 13:33

Af en toe een maaltijd zonder vlees op tafel zetten, dat kan je ondertussen wel. Maar ook melkproducten en eieren weglaten: dat is een ander paar mouwen. Julie Van den Kerchove geeft in haar nieuwe boek Easy Vegan met Julie gelukkig enkele handige tips om je op weg te helpen.

Vegan koken, hoe begin je eraan?

Cookie Dough Ice Cream Sandwiches, recept onder © Easy Vegan met Julie / Heikki Verdurme

Dat het veel tijd en moeite kost om gezond te koken, is een grote misvatting. In Easy Vegan met Julie bundelt Julie Van den Kerchove heerlijke, van de groenten bulkende recepten die je in minder dan dertig minuten op tafel kan zetten. Tijdens haar studie ontdekte de blogster het positieve effect dat een plantaardige levensstijl op haar lichaam had, nu wil ze daar andere mensen graag kennis mee laten maken. Met de tips die ze geeft in haar tweede boek kan je gemakkelijk aan de slag, ook als je nog nooit eerder van vegan hebt gehoord.

Voorraadkast

Als je steevast een voorraad lekkers in huis hebt, moet je enkel nog verse groenten en fruit te kopen om een veganistische maaltijd op tafel te toveren. Dit is een lijstje van wat Julie doorgaans in huis heeft:

Vegan koken, hoe begin je eraan?

© Easy Vegan met Julie

Tips

Is tijd voor jou 's morgens nog kostbaarder dan op andere momenten tijdens de dag? Bereid dan 's avonds je ontbijt al voor door chiapudding en overnight oatmeal of een smoothie te maken: de dag erna kan je dat dan zo meeritsen. Of maak tijdens een weekend een grote lading granola, koekjes en crackers en eet daar een langere tijd van!

's Middags salade eten lijkt jou wel leuk, maar (zie boven) je hebt 's morgens geen tijd om dat allemaal te beginnen maken? Kook bijvoorbeeld in het begin van de week een grote portie quinoa en stoom, kook of rooster wanneer je tijd hebt al enkele groenten. Die kan je bewaren in je koelkast en het enige wat je dan nog moet doen voordat je je in de dagelijkse rat race stort, is samenstellen.

Met enkele bokalen gekookte peulvruchten in huis kan je alle kanten op, aldus Julie: "Ideaal als basis voor een snelle salade, verse hummus of een lekker stoofpotje."

Groentebrochettes met Mexicaanse quinoa (recept onder)

Groentebrochettes met Mexicaanse quinoa (recept onder) © Easy Vegan met Julie / Heikki Verdurme

Materiaal

Drie keukentools die Julie voor geen geld ter wereld meer zou willen missen: haar blender, keukenmachine en spiraalsnijder. Een blender is onmisbaar om smoothies, sauzen, notenkaas en smeuïge desserts mee te maken; een keukenmachine vooral handig om tijd te besparen en er vanalles mee te hakken en kneden; de spiraalsnijder levert een leuk alternatief voor pasta op. Spaghetti van courgette, wortel of andere groenten zitten barstensvol vitaminen en zijn lekker licht: ideaal nu de zomer eraan komt.

Recepten

Deze simpele recepten tonen aan dat vegan koken niet ingewikkeld hoeft te zijn om toch smaakbommetjes te maken:

Meer tips en recepten vind je in Easy Vegan met Julie (Julie Van den Kerchove, € 24,99 bij uitgeverij Lannoo).

Onze partners