Waarom ook niet-moslims baat hebben bij halalcosmetica

02/08/16 om 11:56 - Bijgewerkt om 12:49

Naar schatting zal de moslimgemeenschap tegen 2050 met 50% toegenomen zijn, maar een steeds groter wordende doelgroep is niet de hoofdreden waarom ook Westerse cosmeticabedrijven interesse tonen in een productlijn die halal is.

Waarom ook niet-moslims baat hebben bij halalcosmetica

© Wardah Beauty

De kans is groot dat halalcosmetica de komende jaren de rekken van de drogist zal veroveren. Moslims hebben immers steeds meer geld over voor verzorgingsproducten. "In 2013 gaven Moslims zo'n 46 miljard dollar uit aan cosmetica, goed voor 6,78% van de globale uitgaven binnen die sector", zegt Sayd Farook, voormalig globaal directeur 'Islamic capital markets' bij Thomson Reuters aan BoF. "Er wordt verwacht dat dat bedrag tegen 2019 zal oplopen tot 73 miljard dollar, goed voor 8,2% van de globale uitgaven. De markt voor halal zal tegelijkertijd uitbreiden van 23.4 miljard dollar vandaag naar 45 miljard dollar tegen 2020."

Gat in de markt

Momenteel zijn het vooral niche bedrijven zoals Iba Halal Care, Amara Cosmetics , Wardah Beauty of Glow by Claudia Nour die inzetten op halal, maar steeds meer grote spelers willen een stukje van de koek. De Japanse skincare reus Shiseido kreeg in 2012 al een halalcertificaat en verkoopt zo'n 28 verschillende halal huidverzorgingsproducten onder de naam Za Cosmetics. Ook enkele Estée Lauder producten worden opgelijst als halal op de Muslim Consumer Group website en volgens Business Of Fashion zijn ook enkele producten van Colgate-Palmolive halal-approved.

Heel wat grote bedrijven beseffen dat ze met halal een gat in een steeds groter wordende markt kunnen vullen, maar de productie van halalcosmetica is behoorlijk ingewikkeld voor niet-moslims. "Je moet begrijpen dat 'halal' een holistische levensbenadering is voor moslims, veeleer dan een lijst met ingrediënten die voor volgers van de islam toegestaan of verboden zijn", legt senior analyst beauty and personal care bij Euromonitor Oro Mohiuddin uit aan BOF. "Halal (toegestaan) is slechts één van de vijf morele principes voor moslims, waaronder ook fard (verplicht), mustahabb (aangewezen), makruh (afkerig) en haram (verboden)"

Gaat verder dan ingrediënten

Een veelgebruikte interpretatie van halalcosmetica is dat de producten geen derivaten van 'verboden' dieren mogen bevatten, en met bestanddelen moeten gemaakt zijn die mensen op geen manier kunnen schaden. Dit wil zeggen dat glycerine en alcohol - toch sowieso al niet de meest ideale ingrediënten voor een beauty product- geweerd worden uit halal cosmetica. Daarnaast is de kans dat de producten op dieren getest worden ook bijzonder klein. Heel wat merken schrappen ook bewaarmiddelen, sulfaten en GMO's uit hun producten omdat deze schadelijk kunnen zijn en vertrouwen op natuurlijke en plantaardige ingrediënten. Halal gaat bovendien nog verder dan dit.

"Aangezien halal een levenswijze aanduidt zegt de term ook iets over de manier waarop het product gemaakt, verpakt en verhandeld wordt", aldus Mohiuddin. Volgens sommige interpretaties wil dit ook zeggen dat ongelovigen (dus mensen die geen volgers van de islam zijn) niet in contact mogen komen met de producten tijdens de productie- én verkoopsfase, waardoor halalcosmetica moeilijk verwesterd kan worden.

Mens- en diervriendelijk

Nochtans zou halal ook in onze parfumerie enorm kunnen aanslaan. Onze huidjes worden steeds gevoeliger en reageren steeds feller op bepaalde ingrediënten die al jaren vervat zitten in populaire huidverzorgingsmerken. Daarnaast zijn mensen zich steeds meer bewust van hun consumentengedrag: wat eet ik, wat drink ik, wat smeer ik en wat doet het voor mijn lijf is een vraagstelling die ons allemaal aan het labellezen heeft gezet.

De mens- en diervriendelijke organische formule van halalcosmetica spreekt dus ook niet-moslims bijzonder aan. Als grote marktspelers door de stijgende vraag naar halal zich bovendien nauwkeuriger gaan bezighouden met hoe ze hun producten maken krijgen we niet alleen een veel inclusievere beautysector, maar ook een veel bewustere beautysector. En daar heeft iedereen iets bij te winnen.

(KS)

Onze partners