Pierre Darge
Ciao Sergio !
Met het heengaan van Sergio Pininfarina blijft er nog maar één van de legendarische top designhuizen met een échte roerganger over, Ital Design van Giorgetto Giugiaro – ook al maakt dat bedrijf sinds kort deel uit van de Volkswagen-groep.
Sergio ‘Pinin’ Farina studeerde af als ingenieur en in die hoedanigheid zou hij een aantal inzichten verwerven die later goed van pas zouden komen bij zijn constructies. Maar toch leerde hij het vak van koetswerkbouwer in de praktijk, bij zijn vader Battista, die in 1961 overleed.
De 35-jarige troonopvolger kwam daarmee aan het hoofd van een bedrijf dat zowat de huisleverancier van Ferrari zou worden – ook al durfde Enzo Ferrari wel eens bij Bertone of een andere collega aankloppen om de onderlinge strijd tussen de stylisten levendig te houden. Dat Pininfarina (die het schattige ‘pinin’ dat zoveel als ‘kleintje’ betekende, in de familienaam had laten opnemen) die rol kon blijven vervullen had veel te maken met zijn aanpak die gestoeld was op een combinatie van Italiaanse elegantie en iets minder Italiaanse functionaliteit.
Omdat hij het liefst sportwagens bouwde, zette hij al zijn auto’s een stuk lager bij de grond maar tegelijkertijd hield hij de aerodynamica in het oog en hij was de eerste die een windtunnel liet bouwen om de luchtweerstand te analyseren en verder te drukken. Waardoor de auto’s sneller werden, en minder brandstof verbruikten. Het resultaat was dermate subliem dat hij ook geregeld voor Lancia, Maserati, Fiat, Alfa Romeo en zelfs buitenlandse constructeurs als Volvo, Rolls en Royce en Peugeot aan de slag kon gaan.
Vooral de samenwerking met Peugeot is er eentje van lange duur geworden omdat Pininfarina met de coupé van de 504 een onsterfelijk mooie, tijdloze lijn had weten neer te zetten die later in tal van Peugeots werd teruggevonden. Maar ook de Alfa Romeo Spider is dankzij de bemoeienissen van Sergio Pininfarina tot een echt icoon uitgegroeid.
Maar het bedrijf maakte meer dan alleen maar ontwerpen voor auto’s : in Turijn werden ook trams en treinen op de sporen gezet en die veelzijdigheid prikkelde enkele jaren geleden een jonge Vlaming, Lowie Vermeersch, die het tot chief designer van Pininfarina bracht – al was de grootmeester op dat moment al aan een welverdiende rust toe.
Vermeersch snoof er de geest van de synthese op die ontstond bij het zoeken naar de juiste evenwichten tussen het mooie en het werkbare. Zelf speelde hij een niet geringe rol in het tot stand komen van de elektrische auto die er in opdracht van Bolloré verwezenlijkt werd.
Pierre Darge
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier