PIERRE DARGE

Met de nieuwe Corolla begint Toyota aan de negende generatie van een populaire middenklasser die 35 jaar geleden debuteerde. De Corolla is altijd al een succesnummer geweest in de Verenigde Staten en Japan en wil nu ook op de Europese markt doorbreken in een segment waar al meer dan voldoende concurrentie bestaat met de Golf, de Astra, de Peugeot 307, de Fiat Stilo en zovele andere. Om die Europese strijd aan te gaan werden de onderlinge designstudio’s tegen elkaar uitgespeeld. Toeval of niet, ED2, Toyota’s Europese designcentrum, won het pleit. De aantrekkelijk ogende nieuwkomer komt in vijf koetswerkvormen op de markt, aan de klassieke profielen werd ook de Verso toegevoegd, een compacte MPV die de degens kruist met de Renault Scenic en aanverwanten. Verder heeft de klant de keuze uit zes motoren, van een bescheiden 1.4 benzine met 97 pk tot een opgefokte 1.8 benzine die liefst 192 pk op de voorwielen overzet.

Zelf testen we de Verso met een 2.0 D4-D, een turbodiesel met rechtstreekse injectie volgens het common rail-principe die 90 pk aflevert. Door zijn verbruik en functionaliteit moet die veel klanten weten aan te spreken. Toyota mikt duidelijk op gezinnen met een actieve levensstijl. Een tweede turbodieselmotor met eenzelfde blok, maar voorzien van een intercooler komt zelfs aan 110 pk, maar is niet leverbaar op de Verso.

Net zoals de andere Corolla’s heeft de Verso een ruime wielbasis (260 cm), wat bewijst dat de constructeur ook het comfort van de inzittenden belangrijk vindt. Met een buitenlengte van 4,24 meter valt de Verso zes centimeter langer uit dan de 3- en 5-deurs en die winst gaat vooral naar bagagevolume (417 liter).

Van buitenaf valt de oplopende gordellijn op, binnen de hoge zit en een versnellingspook die aan de middenconsole is toegevoegd, zodat tussen de voorstoelen extra ruimte ontstaat. Jammer dat de handrem niet elders is ondergebracht. Het ontbreekt de Verso niet aan opbergvakken: bovenop het dashboard, onder de passagiersstoel tot helemaal onder de vloer. Bovendien leverden de ontwerpers een omvormbaar interieur. Zo kunnen de achterstoelen (in een verdeling 1/3 en 2/3) over een lengte van 15 cm worden verschoven, maar ook weggeklapt, naar voren gekanteld en zelfs uitgenomen. Al valt dat laatste bij de tweezit niet echt mee, hij weegt dan ook 22,9 kilo.

Op de weg gedraagt de veelzijdige Verso zich vlot, al trekt de turbodiesel minder goed op dan we hadden verwacht en produceert hij bij het accelereren behoorlijk wat lawaai. De vraag is natuurlijk of een veelrijder daar wakker van ligt. Wat meer indruk maakt: met deze Verso blijft hij moeiteloos onder de 7 liter/100 km en hij krijgt in serie zowel ABS met elektronische remkrachtverdeler, frontale en laterale airbags mee. Of het moest zijn dat de prijs van 19.175 euro hem nog even laat twijfelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content