Gespot op de negentiende Belgian Boat Show : elegante motorjachten, gezinsvriendelijke catamarans en verbeterde technologie die het de liefhebber eenvoudiger en veiliger maakt als het water lonkt.

Steeds meer mensen dromen van de open zee en de Belgian Boat Show noteert dit jaar dan ook een verdubbeling van het aanbod motorboten. De gewone vakantieganger heeft er keuze te over tussen boten van 2,5 tot 18 meter. Het zijn speeltjes voor de gegadigden die de binnenwateren op willen, van de Schelde naar het Canal du Midi, als het even kan. Maar de watersportbeurs telt ook serieuze uitschieters in de categorie tussen 20 en 50 meter. Bloedmooi zijn ze, en om van te dromen. Milieuvriendelijke motoren komen dan weer tegemoet aan de steeds dringendere ecologische eisen en voor het eerst worden ook elektrische boten tentoongesteld, zowel uit Nederland, Frankrijk als de Verenigde Staten.

De komst van de kajuitcatamarans roept gemengde gevoelens op, ook al werden tweerompenboten al voor onze tijdrekening gebruikt in Polynesië. Ze mogen dan minder sierlijk ogen dan hun eenrompige tegenhangers, ze scoren steeds beter omwille van eigenschappen als stabiliteit, snelheid en vooral de uitzonderlijke ruimte boven en onder het dek. Daardoor kunnen meer en ruimere hutten worden gecreëerd die de opvarenden meer privacy bieden. De smalle kuip van de klassieke zeilers groeit er soms uit tot een heus terras en dat maakt het catamaranzeilen meteen ook een stuk gezinsvriendelijker.

Mobiel op jacht

Onder de klassieke zeiljachten zal vooral de Z60, een zestigvoeter van Zeydon, veel punten scoren. Zaakvoerder Ben Van Hool liet door het Amerikaanse studie- en designbureau BMW Group/DesignworksUSA een gloednieuw bootconcept uitwerken, in samenwerking met de architecten van het kantoor Piet van Oossanen die in het verleden enkele belangrijke ontwerpen tekende voor de America’s Cup. Maar let ook op de prestatiegerichte zeilers van X-Yachts, Grand Soleil of Dehler en op de spartaansere Holspeed, een daysailer met minimaal comfort maar maximale functionaliteit op het water. De keuze aan zeer comfortabele of zeer sportieve producten is indrukwekkend, met veel aandacht voor de kleinere budgetten. En natuurlijk speelt onze eigen jachtenbouwer ETAP andermaal de troef van de onzinkbaarheid uit.

Toch blijft de belangrijkste trend dat elektronica en digitalisering ervoor gezorgd hebben dat communicatie en veiligheid op zee enorm verbeterd zijn. Zo kan je op verschillende manieren e-mailen en internetten op volle oceaan. Moderne navigatietoestellen combineren diverse parameters zodat navigeren een heel stuk zorgelozer kan : de zeiler weet op elk moment waar hij zich bevindt en waar hij naartoe gaat. Weerkaarten ontvangen is kinderspel en met de nieuwste software is het zelfs mogelijk om een koers aan te vragen die rekening houdt met de bijzondere wensen van de gebruikers. Die wensen kunnen gaan over het comfort (zo weinig mogelijk golfslag) of de snelheid (zoveel mogelijk dragende wind). Dat de beeldschermen voor alsmaar scherpere en contrastrijkere beelden zorgen, die ook in het volle zonlicht goed te bekijken zijn, maakt het alleen maar handiger. Bovendien zijn ze beter bestand tegen vocht, soms zelfs volledig waterdicht.

De veiligheid wordt dan weer gediend door het AIS (Automatic-Identification System) dat de positiesignalen van andere schepen op de digitale radar weergeeft zodat aanvaringen vermeden kunnen worden. Voeg daarbij het stijgende bedieningsgemak door de navigatie en besturing in één enkel afstandsbesturingstoestel te combineren, en de echte zeiler is klaar voor het betere werk.

Iedereen zeiler

“Tien jaar geleden was de Noordzee oversteken een heuse prestatie”, herinnert zeiler en persverantwoordelijke Pit De Jonge zich. “Nu kan men dankzij de techniek sneller en dus verder zeilen, terwijl de veiligheid er met sprongen op vooruit is gegaan en de bediening makkelijker geworden is waardoor een kleinere bemanning mogelijk is. Moderne lieren vergen nauwelijks nog spierkracht, het touwwerk werd lichter en sterker en de functies werden gecentraliseerd. De bemanning kan meer dingen tegelijk doen, en de thuisblijvers kunnen via e-mail perfect volgen hoe het met de vakantiegangers gesteld is.”

Het gevolg van die technische evolutie is dat meer zeilers in staat zijn om betere prestaties neer te zetten en die vaststelling heeft dan weer geleid tot een aantal unieke experimenten. De Atlantic Rally for Cruisers is een hartverwarmend initiatief dat ervoor zorgt dat zeilers met een gemiddelde bagage op een veilige manier en in vloot de Atlantische Oceaan kunnen oversteken. De overtocht is geschikt voor zeilers en catamarans vanaf 27 voet (8,23 meter). Na een korte maar intense opleiding (met onder meer een medische spoedcursus) waarbij wordt uitgelegd hoe een ontstoken kies behandeld wordt of hoe je een noodroer moet steken, en na enkele ontmoetingsdagen waarbij de zeilers elkaar leren kennen, worden de deelnemers in vijf groepen vanuit Las Palmas op Gran Canaria losgelaten. Aankomsthaven is Rodney Bay op Santa Lucia, een tocht van 2700 zeemijlen. Gemiddeld duurt die trip, afhankelijk van de gevolgde koers en het boottype, 12 tot 24 dagen. Dankzij de moderne middelen kan zo’n overtocht zelfs met een bemanning van twee personen.

Toch is de Belgian Boat Show voor velen slechts een eerste stap in een wereld die er soms een beetje hermetisch uitziet. Om die drempel te verlagen zijn er ook diverse maritieme instanties aanwezig met enthousiasme te over om de zee een stuk dichterbij te brengen.

19e Belgian Boat Show van 10 tot 18/2/07.

Flanders Expo Gent. Toegang 10 euro.

Info : 09 241 92 11, www.belgianboatshow.be

Door Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content