Wonen als een modegoeroe
In een historisch gebouw vlakbij het Colosseum worden over enkele maanden de eerste Armani-appartementen van Europa onthuld. Modieus wonen hartje Rome.
Alleen al de locatie is om van te dromen, met het Colosseum haast pal voor de deur en de Trevifontein, de Piazza di Spagna en de Villa Medici slechts even verderop. De hele geschiedenis van Rome strekt zich uit aan de voeten van dit negentiende-eeuwse gebouw, waarvan de voorgevel volledig in zijn oude glorie is hersteld. Eenmaal binnen beland je echter meteen in een modern interieur. De ingetogen verfijning getuigt van een geheel eigen visie op stijl. Die van Giorgio Armani, al spreekt hijzelf liever van een levensfilosofie. De muren hebben dezelfde geliefde kleuren die ook zijn modecreaties kenmerken : beige, grijs en bruin, in alle mogelijke tinten en schakeringen. Voor de vloeren en meubels koos hij niets dan edele materialen, zoals marmer, ebbenhout, Indiaas rozenhout en zijdeglanzende lak. Luxe in eenvoud dus, modern maar niet poenerig, functioneel maar gezellig en allesbehalve klinisch. “Een betoverende combinatie van heden en verleden, zoals Rome zelf”, licht Giorgio Armani toe. “Rome is alles wat je van een Italiaanse stad verwacht : sfeervol, bruisend en opwindend tegelijk. Zoveel charme kan niemand onberoerd laten.” Uit de mond van iemand met een tomeloze passie voor Milaan is dat geen gering compliment. “Het was een bijzonder boeiend project, want we moesten het oude gebouw moderniseren zonder het karakter ervan aan te tasten”, gaat Giorgio Armani verder. “Alle designkeuzes, van de indeling van het interieur en het ontwerp van de binnenplaatsen tot de keuze van de materialen en de kleuren voor de gemeenschappelijke ruimtes en de appartementen, vloeiden voort uit het dubbele karakter van Cavour 220 : een moderne en comfortabele leefomgeving in een historisch kader.”
Hoewel Cavour 220 Armani’s eerste grootschalige woningproject in Europa is, bezit de Italiaanse ontwerper al een schat aan ervaring op dit gebied. Tien jaar geleden introduceerde hij namelijk de interieurlijn Armani/Casa en gaf hiermee de aanzet tot een heuse trend. Elk jaar komen er weer nieuwe modemerken bij die de sprong naar interieurdesign wagen. Zo presenteerde Diesel in april tijdens de Salone del Mobile in Milaan samen met Moroso zijn eerste meubelcollectie, en trok Martin Margiela er de aandacht met een collectie voorwerpen. Andere merken richtten complete hotels in, zoals Missoni in Edinburgh en Christian Lacroix in Parijs, voor iedereen die graag in stijl verblijft. Ook Armani is deze weg ingeslagen en zal eind 2009 in Dubai zijn eerste hotel openen, begin 2011 gevolgd door een tweede in Milaan.
Bovendien hebben zich in Milaan, New York, Londen en Parijs zes jaar geleden al vier Armani/Casa-designstudio’s gevestigd, waar (niet onbemiddelde) liefhebbers van smaakvol minimalisme terecht kunnen voor complete of gedeeltelijke (een keuken, een slaapkamer met inloopkast) interieuroplossingen. “Tot nu toe beperkten we ons echter tot particulieren met een appartement of woning”, aldus directeur Fabrice Gouffran van de afdeling Armani/Casa en Armani Hotels. “Hier in Rome gaat het om een wooncomplex van 62 exclusieve appartementen van diverse grootte en indeling. Alle gemeenschappelijke ruimtes zijn ingericht door Armani. De toekomstige eigenaren van deze unieke appartementen (de prijzen variëren van 1 tot 8 miljoen euro, afhankelijk van de oppervlakte en de gekozen afwerking) kunnen hun interieur desgewenst ook aan ons toevertrouwen. Natuurlijk hopen we dat de meesten daar wel oren naar zullen hebben.” In het complex Cavour 220 komen ook een schoonheidssalon en een restaurant, beide toegankelijk voor het grote publiek.
De verkoop van deze appartementen met 24-uursservice en, net als in luxehotels, een personal concierge, ging in de eerste helft van juli van start. Ondanks de crisis is er al sprake van wachtlijsten, hoewel de oplevering pas begin 2010 is gepland. Enkele maanden eerder heeft dan al de inhuldiging plaatsgevonden van het eerste Armani Hotel en van de 144 appartementen verspreid over 16 verdiepingen van de Burj Dubai-toren in Dubai, die zich met zijn 818 meter de hoogste toren ter wereld mag noemen.
door Isabelle Willot
Modern maar niet poenerig, functioneel maar gezellig en allesbehalve klinisch: zo moesten deze optrekjes zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier