Voorspelbare evolutie
De geschiedenis van de Golf gaat terug tot 1974 en leest als een succesverhaal. Dat resulteerde in een duidelijke politiek. De ontwerpers passen het oorspronkelijke concept van Giugiaro stapsgewijs aan en zien er nauwlettend op toe geen te grote stappen te doen. Dat heeft geleid tot een voorspelbare evolutie. De vijfde generatie verschilt uiterlijk zelfs nauwelijks van de vorige. De Golf V is wel 5,5 cm langer en 4 cm hoger en heeft een langere wielbasis. Door die ingrepen zit hij met een tien procent grotere luchtweerstand opgezadeld, terwijl hij tegelijkertijd ook een kleine honderd kilo zwaarder is geworden, niet echt een veelbelovende eerste kennismaking.
Binnenin vindt de rijder de vertrouwde degelijkheid die een beetje saai oogt, maar overzicht en duidelijkheid garandeert. Later ontdekt hij achterin aangenaam veel ruimte voor de passagiers. Het instrumentarium is overzichtelijk, de stoelen zitten goed en de computergegevens zijn perfect afleesbaar op het dashboard. De gebruikte kunststof is aantrekkelijk noch afstotelijk. De koffer is met een volume van 350 liter behoorlijk groot. Wie grotere lasten wil meezeulen, merkt al snel dat de rugleuning achteraan wel kan worden dichtgeklapt, maar niet de zitting. In optie kan ook de passagiersstoel vooraan dichtklappen. De klant heeft de keuze uit een hele resem motoren met als basiskrachtbron de vertrouwde 1.4 liter zestienklepper die een bescheiden 75 pk levert en aan de top een 2.0 die voor precies het dubbele aantal pk’s zorgt. Zelf kiezen we voor de 1.4 FSI, waarbij die afkorting staat voor Fuel Stratified Injection, een technologie waarbij de brandstof onder hoge druk in de verbrandingskamer wordt ingespoten en daardoor theoretisch een perfecte dosering mogelijk maakt.
Onderweg valt meteen de uitstekende wegligging op, een gevolg van het vervangen van de torsiestang achteraan door een meerarmige as die uitstekend zijn werk doet. Qua prestaties blijven we wat op onze honger : een 1.4 met 90 pk voor een auto met een gewicht van 1200 kg is niet ideaal en dat blijkt ook in de praktijk. Deze Golf V is veeleer een doorsnee allrounder voor wie niet gehaast is. Ondanks die verre van uitzonderlijke prestaties blijkt ook het verbruik niet echt aan de lage kant : we zaten vaker in de buurt van de 8 dan bij 6,2 liter, de vooropgestelde norm. De goed uitgeruste Golf, die ABS, zes airbags, elektrisch bediende ruiten voorin, een half automatische airco en een verstelbaar stuur meekrijgt, staat vanaf 16.700 euro geprijsd.
Pierre Darge
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier