Vooralsnog onbekend

Piet Swimberghe

Nadat hij als interieurarchitekt en meubelontwerper naam maakte in Australië en Japan, keert Danny Venlet terug naar België om in Europa wortel te schieten.

PIET SWIMBERGHE

Danny Venlet is van Nederlandse afkomst, maar studeerde interieurarchitektuur aan het Brusselse Sint-Lucasinstituut. Zijn jeugd bracht hij door in Australië, het land waar hij na zijn studies weer naartoe trok om een suksesrijke carrière op te bouwen. Daar genoot hij van een internationale reputatie : zijn oeuvre werd gepubliceerd zowel in gerenommeerde Japanse magazines als in Domus en Ambiente. In nauwelijks enkele jaren tijd richtte hij tal van hotels, restaurants, winkels en een museum in. Maar hier is hij vooralsnog onbekend. Venlet hoopt dat daar enige verandering in komt, nu hij zijn meubels tentoonstelt in de Brusselse winkel Ligne.

Ondertussen vertrok hij uit Australië en vestigde zich opnieuw in Brussel : “Er was wel internationaal sukses, maar toch had ik het gevoel dat we in Australië, op dat verre eiland, geïsoleerd zaten. Hier kan ook mijn vrouw, Piki Verschueren, haar carrière als kunstschilder beter uitbouwen. “

Zijn sukses begon met de inrichting van een riante hotelbar. In 1990 kreeg hij de opdracht om het drankhuis van het Burdekin Hotel uit te bouwen, een vermaard art-decomonument in Darlinghurst, de artistieke wijk van Sydney. Venlet opteerde voor een ongewone aanpak : de Burdekin Bar is erg zuiver en clean van stijl. In tegenstelling tot de traditionele Australische bar die op een soort stal lijkt, met grote ruimten, betegelde muren en houtzaagsel op de grond. Het barmeubel van Venlet, met de bijhorende stoelen, is erg voyant gevormd. Middenin een grote ruimte bouwde hij een enorme ellips van glasvezel, bekleed met een houten blad. Daarrond staan stevige zitjes die lijken thuis te horen in een boksring. Ze zijn eenvoudig en krachtig van vorm. Venlet bracht verschillende versies uit van de stoel. Voor het Columbusjaar verscheen er een editie bekleed met canvas waarop Piki Verschueren een wereldkaart heeft geschilderd. Voor de Burdekin Bar ontwierp hij tevens kleine, ronde tafels met een stalen blad, die ook dienst doen in de Parmalat, een druk bezocht koffiehuis in Sydney, gerealizeerd in 1993. “Een piepklein ding, ” legt hij uit, “de ruimte is amper 2,5 meter breed, 4 meter hoog en 10 meter diep. Ik ben een beetje bekend geworden door ruimten te gebruiken, waarmee niemand anders iets wist aan te vangen. Het was ook moeilijk. Ik vond een oplossing door de toog weg te laten. In de Parmalat loop je dus langs een soort keuken binnen. Dus is er direkt kontakt met de uitbater. Die ongebruikelijke opstelling zorgt voor een aparte, intieme sfeer. “

In 1994 ontwierp hij de Q-Bar in Sydney. Hiervoor tekende hij nieuwe zitjes, in de vorm van pompoenen. Ook dit ongewone meubilair breekt met de konstruktivistische traditie. Venlet diept zijn vormen op uit het dagelijks leven : zijn kamerscherm Fly heeft de vorm van een door de wind opgeblazen laken. Hij is tuk op golvende lijnen. Bij de inrichting van het Burdekin-restaurant werden hele wanden bekleed met kasten die zich in holle en bolle vormen een weg banen langs de muren. Zijn stijl is erg plastisch van aard. Soms lijkt het wel beeldhouwwerk. De Australische pers durft parallellen te trekken met Horta. Dat is ver gezocht, maar toch niet helemaal onterecht. Zeker als je de Gestalt Table Chair bekijkt, een gewelfde houten stoel die je, anders geplaatst, ook als tafel kan gebruiken.

Venlet creëerde verschillende zitjes die heel organisch van vorm zijn. Dat is momenteel ongewoon, want veel hedendaagse ontwerpers blijven steken in de vooroorlogse traditie van het funktionalisme. Ze gebruiken buismeubels en veel staalplaat, en verkiezen gave, voorspelbare vormen zonder veel fantazie. Straks krijgt Venlets Europese toekomst beslist wind in de zeilen, omdat zijn stijl uitgesproken optimistisch en zonnig is, met een “Australische flavour” gekruid, zoals hij zelf zegt.

Venlet laat momenteel al zijn meubels zelf produceren. “Uit pure noodzaak, ” bekent hij, “Australië mag dan wel een groot land zijn, maar omdat de afzetmarkt klein is, zijn er nauwelijks producenten. Bovendien zijn ze niet in het buitenland geïnteresseerd. Ze produceren enkel voor de lokale markt. Ook daarom kom ik naar Europa. Hier hoop ik een fabrikant te vinden die de produktie in handen neemt. “

Tentoonstelling Danny Venlet bij Ligne, Koninginnegalerij 12 in Brussel. Van 8 december tot en met zaterdag 6 januari, open van 10 tot 18 u. Zondag en maandag gesloten.

Venlet gaf zijn “Fly”-kamerscherm” de vorm van een door de wind opgeblazen laken.

In 1990 was de Burdekin Bar de meest moderne nachtkroeg van Australië. De cleane aanpak was volledig nieuw.

De Burdekin- “stoel”, speciaal gerealizeerd voor het Columbusjaar. De beschildering is van Piki Verschueren.

De Gestalt Table Chair kan ook als zitje worden gebruikt.

Ook het in 1994 ontworpen interieur van de Q-bar in Sydney breekt met het klassieke konstruktivisme.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content