TRENDSLETJES
Geert Zagers (27) observeert en rapporteert vanuit de twilight zone tussen X en Z.
Slimmen, werkwoord. “Het anaal of vaginaal inbrengen van een met alcoholische drank, meestal wodka, doordrenkte tampon.” Eyeballen, werkwoord. “Een verschijnsel waarbij een sterke alcoholische drank, meestal wodka, via het oog wordt geconsumeerd.”
De jeugd van tegenwoordig heeft de pech dat ze opgroeit in tijden van perronspurten, treinsurfen, tryseksualiteit, happy slapping, cyberpesten, groepszuipen, balkonspringen, i-dosing, swaffelen en lachgas inhaleren – voor dat laatste is tot op heden nog geen vlot bekkende term bedacht ; ik stel bij deze inhalen voor, op zijn Engels uitgesproken. Elke keer opnieuw heet het ‘een hype onder jongeren’ te zijn of ‘een hype onder Amerikaanse jongeren die nu ook naar ons land lijkt over te waaien’. Elke keer opnieuw is het gebaseerd op ‘een jongere die in het ziekenhuis belandde’ of ‘een filmpje dat op YouTube circuleert’. Elke keer opnieuw waarschuwt een expert ter zake dat hij of zij “weliswaar nog niets van de trend gemerkt heeft in ons land, maar dat het inderdaad gevaarlijk is, mochten jongeren dat echt doen”. En elke keer opnieuw is het nagenoeg complete onzin. Of geloofde u dat nu écht, van dat swaffelen ?
Ik beschik niet over cijfers, maar ik durf stellen dat het percentage jongeren dat nieuwsgierig is om een natte tampon dáár in te brengen om sneller dronken te worden verwaarloosbaar is – probeert u zich eens voor te stellen hoe u dat op een feestje überhaupt zou kunnen doen. Noch heb ik al weet gehad van iemand die zo idioot was de fles wodka aan zijn oogbal te zetten – dat jeukt verschrikkelijk, moet u weten. Opnieuw : de bereidheid daartoe lijkt me iets wat procentueel enkel overschat kan worden. En toch gaat het élke keer dat het onderwerp ‘jongeren en drank’ ter sprake komt over slimmen en eyeballen en begint bij het onderwerp ‘jongeren en historische gebouwen’ – niet het meest courante, geef ik toe – steevast iemand over swaffelen.
De jeugd van tegenwoordig heeft de pech dat ze opgroeit in de media van tegenwoordig – en bij uitbreiding : de samenleving van tegenwoordig. We zijn met zijn allen trendsletjes geworden. Het is fysiek mogelijk, het klinkt goed, het blijft hangen. Wat maakt het dan uit of iemand het ook écht doet ? Sinds de hoelahoep en de flippo is de lat voor jongerenrages beduidend lager gelegd, maar ondertussen bepalen ze wel het beeld van Generatie Z – doorgaans ook wel ‘die kutjongeren’ genoemd. Geen enkele generatie kreeg meer bagger over zich heen dan de generatie onder mij. Het is het nadeel van een apathische generatie te zijn : dat de Z’ers en babyboomers boven je bepalen wat er over je gezegd wordt. En dat die Z’ers en babyboomers klaarblijkelijk een ongezonde fascinatie voor lichaamsopeningen en wodka hebben, bovendien.
Geert Zagers
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier