Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

In de categorie Marathon traden jongeren uit de hele wereld aan met zéér gesofisticeerd materiaal. Daartussen twee Japanse teams, waaronder één officiële Honda-ploeg, twee Finse ploegen en het Engelse Kings College. Onze sympathie ging uit naar Hisanori Nakane (34) en zijn 42 kg lichte kindvrouwtje Chinaru. Hisanori is ingenieur bij Mazda in Hiroshima en bouwde rondom de vederlichte Chinaru een op maat gesneden, zeer laag vehikel dat gedomineerd wordt door twee grote voorwielen die er als vinnen bovenuit steken. De Japanner probeerde allerhande kleine motoren uit en bouwde uiteindelijk zijn eigen krachtbron, 30 cm3 groot en, vermeldt hij fier, met een sferische verbrandingskamer, want die zorgt voor een betere koeling. Het motortje dat het ene achterwiel aandrijft, kan zo’n 3500 toeren/minuut aan, al draait het niet vaak. Chinaru heeft ongeveer vijf minuten nodig om één ronde van het Ter Kamerenbos af te leggen, maar de motor draait slechts gedurende zo’n 20 seconden uiteraard op de hellingen. Na zo’n helling wordt het motortje afgezet en glijdt ze freewheelend door het bos. De stilte waarmee dat gebeurt, is een garantie voor de aërodynamica van Hisanori’s driewieler waarvan de luchtweerstand 0.12 bedraagt. Het frontale oppervlak van zijn karretje is niet groter dan 0,2 m2.

Chinaru ligt horizontaal in haar driewieler, met lichtjes geheven hoofd en omringd door de draden die naar de gesofisticeerde elektronische injectie leiden. In haar schoot : het fietsstuur, de snelheidsmeter en het startschakelaartje, die op een wegklapbare arm zitten. De combinatie van rijder en voertuig weegt exact 72 kg. En als het bovenste deel van het koolstofvezel koetswerk op het onderstel wordt gemonteerd, ligt de Japanse griezelig eng in een soort rijdende, maar zeer elegante doodskist, de kleur van fraise écrasée.

Elke deelnemer krijgt vier pogingen, en Hisanori’s Fancy Carol doet het elke keer beter : bij de vierde poging heeft de Japanse op het heuvelend parcours aan één liter benzine genoeg om… 1099,051 km af te leggen. Een zuchtje beter dan het officiële Honda-team dat 1056 km haalt en daarmee derde wordt. Allebei blijven ze onder het resultaat van de jongens van het Team Callo, een Franse ingenieursschool uit het Bretoense Redon, die met hun Helios 2000, aangedreven door een gemodifieerde Honda 50 cm3-motor, zo’n 1161 km afleggen. Vorig jaar deden de Nederlandse winnaars van het NIP in Haarlem nog beter : die legden toen 1240 km af met één liter benzine.

Op een vlakke omloop worden nog spectaculairder resultaten gehaald. Hisanori, die inmiddels aan de bouw van een vierde tuig is begonnen, legde ooit onofficieel bijna 2000 km af met één liter. Met zijn volgende geesteskind wil hij de kaap van 3000 km halen.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content