Tocht om de wereld
Peru
Weinig folklore tijdens de modeweek in New York. Ontwerpers aan de overkant van de Atlantische Oceaan lijken zich aan te sluiten bij het Amerikaans isolationisme en putten inspiratie uit hun eigen culturele referenties. Europa daarentegen heeft nog altijd een blik op de wereld. Zowel in Milaan als Parijs passeren collecties met folkloristische inslag de revue. De ontdekkingsreis die vorig seizoen al begonnen was, wordt nu voortgezet. Eerste bestemming: Zuid-Amerika. Na zijn wereldreis van vorig seizoen heeft John Galliano er een vaste stek gevonden. Voor Dior breit hij Peruaanse valhelmen met hanenkammen van Romeinse veldheren. Galliano neemt niets te letterlijk. Parka’s in zeldzame bontsoorten, breed geschouderde lederen jackets en sexy minirokjes gecombineerd met wikkellaarzen. Wie Machu Picchu wil bereiken, kiest toch best voor het thermische ondergoed van Patagonia. Idem dito bij Dolce & Gabbana. Zij wisselen poncho’s met vaste klassiekers als korsetten en topjes in chiffon. Alleen Castelbajac verkiest functionaliteit boven het esthetische. Met berenlaarzen en grote bontmutsen kunnen zijn modellen alle barre weersomstandigheden trotseren.
Slavisch
Sommige ontwerpers blijven dichter bij huis en zoeken inspiratie in de landen van Oost- en Zuidoost-Europa. Voor de Turks Cyprioot Hussein Chalayan betekent dat een terugkeer naar zijn roots. Zijn defilé opent met een vrouw in een traditioneel Turks kostuum dat stapsgewijs wordt ontmanteld. Uiteindelijk resten enkel nog overwegend zwarte, gedeconstrueerde silhouetten, samengehouden door strengen en slierten. Op het eerste gezicht een collectie met weinig of geen folkloristische inslag, maar de boodschap is dat des te meer. U leest er meer over verder in dit nummer. Wie Anna Sui zegt, zegt hippiechic. Maar de Slavische traditie voor drama en nostalgie is blijkbaar nog niet doorgedrongen tot de Amerikaanse ontwerpster. De typische hoofddeksels doen vermoeden dat zij haar reis beperkte tot de dichtstbijzijnde bibliotheek. Etro ging wel ter plaatse. Het Italiaanse modelabel stak de Alpen over en kwam terug met Heidi uit Tirol. Voor het designerkoppel Clements & Ribeiro hoeft het allemaal niet zo letterlijk: zij beperken zich tot naïeve bloemenborduursels op voor het overige sobere mantels, jasjes en rokken. Ten slotte is er nog Kenzo, die duidelijk het noorden kwijt is. Uit zijn chaotische collectie – zwarte jurkjes, Schotse ruiten en Russische legeruniformen – onthouden we vooral een prachtige geborduurde tsarenmantel.
Verre Oosten
In het land van de rijzende zon gaan ze liefst discreet te werk. En de meeste ontwerpers hebben dat goed begrepen. Geen carnavaleske kostuums dus, wel subtiele stijlelementen zoals de obi-wikkelriem. Een vestimentair kleinood uit de traditionele Japanse klederdracht dat TomFord bij Gucci gebruikt om breed vallende omslagjurkjes bijeen te houden in de taille. Gecombineerd met torenhoge stiletto’s, diepe decolletés en een gotisch kruis rond de hals resulteert dat in een modern silhouet. Idem dito bij Strenesse, al neemt Gabriele Strehle haar trip naar Azië nogal letterlijk. In haar collectie zien we oversized jurken met kimonomouwen, draken en tijgers. Dat laatste is trouwens ook terug te vinden bij Versace, geborduurd op strakke, zwarte mantels, en bij Ungaro, als print op zijden jurken. Alberta Ferretti heeft de karavaan niet gevolgd en is op eigen houtje naar China getrokken. Alwaar ze mooi gesneden jasjes met Mao-kraag vond. Minder subtiliteit bij Roberto Cavalli. Hij stal de edelstenen van één of andere maharadja en strooide ze als trompe-l’oeil op panty’s, jurken en jassen.
Marokko
Woestijnrozen mochten vorige zomer nog in de uitverkoop staan, vandaag zijn het opnieuw zeldzame bloemen. De internationale context lijkt de romantiek van de sprookjes van duizend-en-één-nacht verbrijzeld te hebben. Terwijl we enkele maanden geleden nog struikelden over transparante djellaba’s en luchtige kaftans resteren nu enkel nog de harembroeken, herleid tot functionele overalls en uitvergrote pilotenbroeken. Het merendeel van de modekaravaan is via Afghanistan naar huis teruggekeerd, slechts enkelen zijn in Marokko gebleven. Onder hen Giambattista Valli. In de geest van Ungaro zet hij een romantisch, vrouwelijk silhouet neer door rijkelijk versierde kaftanbloezen te combineren met strakke broeken. Het omgekeerde bij Armani: slanke, getailleerde jasjes krijgen het gezelschap van wijdvallende Ali Baba-broeken-met-voetbeugels. Een Italiaanse grootmeester kan zich al eens een folietje permitteren. Geen haremtoestanden bij Angela Missoni, wel een prachtig kleurenpalet dat ze meebracht uit Marrakech.
Foto’s: Christian Dior, D&G, Jean-Charles de Castelbajac
Foto’s: Anna Sui, Kenzo, Hussein Chalayan
Foto’s: Strenesse, Philosophy di Alberta Ferretti, Versace, Tom Ford voor Gucci.
Foto’s: Emporio Armani, Ungaro, Missoni
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier