THESE CAVEMEN

In samenwerking met gekozen kledingmerken maken Safi Graauw, Christiaan en Boudewijn Grammer ‘editiorials’ naar eigen smaak en stijl

Een wetenschapper, een filmmaker en een strateeg. Het zou het begin kunnen zijn van een slechte mop, daarenboven zijn het drie Hollanders, maar These Cavemen is allesbehalve een slechte mop. Het trio staat voor een frisse blik op mode.

In één zin uitleggen wat These Cavemen doen is moeilijk. Beginnen bij het begin dan maar : een Tumblr-pagina met daarop foto’s van mannen in feeërieke landschappen. Het was Safi, toen nog geologiestudent, die zich bezighield met het sprokkelen van zulke kiekjes. “Door het posten van die foto’s creëerde ik een fictieve wereld waarin ik al mijn gedachten de vrije loop kon laten. Beschouw het als een creatieve uitlaatklep.” Bij de foto’s schreef hij almaar langere poëtische teksten en stilaan creëerde hij zo een nieuw soort mensheid : die van de Cavemen, een fictieve groep mannen met een eigen filosofie. Een wereld die ook jeugdvriend en filmmaker Christiaan aantrok. “Safi en ik waren als student samen uren onderweg met de trein en die tijd vulden we met praten. Zijn interesse voor natuurwetenschappen lijkt niets gemeen te hebben met mijn filmopleiding, maar toch waren er raakvlakken. In Safi’s Tumblr-pagina zag ik een boek, een verhaal dat verteld moest worden. En dat verhaal konden we het best met zijn tweeën vertellen.”

Die fictieve wereld tastbaar maken in foto en film, dat was dus hun opzet. Ze begonnen de verhalen van hun Cavemen te verfilmen in hoofdstukken die ze zelf chapters noemen. Een uitgebreide vorm van storytelling, waar de derde man, Boudewijn, later is bijgekomen om aan al dat creatieve iets commercieels te breien.

Hun films en fotoseries zijn intussen uitgegroeid tot editorials, want voor de styling van hun eigen wereld gebruiken de heren kleding van merken die perfect passen bij hun visie.

In die visie gaat mode niet over trends, niet over must haves of has beens. “Op zich is mode heel kaal. Het is gewoon de visie van iemand of van een bedrijf en het is aan jou om er iets mee te doen. Mode is het gereedschap, stijl is wat je ermee doet.” Safi is duidelijk. Het voornaamste aan alles is daarom tijdloosheid. “Als je continu op trends springt, raak je je eigen signature kwijt”, zegt Christiaan. “Als ik me laat meeslepen door elke nieuwigheid op filmgebied kan ik toch moeilijk mijn eigen concept bewaren ? Ik zou te snel verdwaald raken in het technische. En wat is daar dan uiteindelijk het doel van ?”

Sommigen bestempelen hen als modebloggers, maar die term dekt de lading nog niet half. Noem hen liever creatievelingen, of beter nog : influencers. “Dat bloggen is te gemakkelijk. Je ziet er wat leuk uit, kunt een mooie filter op een goed gekadreerde foto zetten en plots heb je duizenden volgers die zich laten zeggen wat ze moeten dragen. Waar is de boodschap ? Waar staan die mensen voor ? Je valt heel snel door de mand met die mooie plaatjes.” Safi klopt op tafel als hij het zegt, bij These Cavemen ontbreken de boodschap en visie niet. Integendeel. Het zijn dan ook niet de lege likers die hen volgen, wel de mensen die hun visie en drang naar duurzaamheid delen. Wat ze doen, doen ze zonder zich aan regels te houden. Meer nog : als iemand hen zegt wat ze moeten doen, draaien ze sympathiek maar bedenkelijk met de ogen. Want je kunt niet zijn wat je niet bent. Volgens Boudewijn zijn ze om die reden eerder onopvallend dan extravagant. “De storyline is de storyline en daarin daar kan alles. Maar daarnaast zijn we gewoon normale mensen die dromen en daarmee ergens willen geraken.”

De fictieve wereld van These Cavemen is ontstaan om alles wat mooi is een plaats te geven en daarbij weg te dromen. Los van alles wat moet, los van stress en technologie. Een aantrekkelijke, mystieke wereld, gebouwd op al wat schoonheid in zich heeft. Dat is het. Nog wat eenhoorns erbij en iedereen wil er wonen.

http://thesecavemen.com

“In de storyline kan alles, daarnaast zijn we gewoon normale mensen.” – De broers Christiaan en Boudewijn Grammer en Safi Graauw

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content