Terrasjeslessen

Leen Creve Interieur- en designjournalist 

Witte tulpen sluiten hun knoppen terwijl het laatste geeloranje zonlicht de Parijse daken uitlicht. Mijn eerste terrasje van het jaar is er meteen een waarvan ik hoop dat het de toon zet voor veel mooie zomerse avonden. Het Franse luxelederwarenmerk Hermès nodigde de voorbije weken in haar hoofdkwartier een internationale jury uit voor zijn allereerste designwedstrijd, de Prix Emile Hermès. Journalisten, designmuseumdirecteuren, professoren en ontwerpers werden bij de artistieke directeuren Pascale Mussard en Pierre-Alexis Dumas geroepen. En daar hoort een exquis diner op het dak van het hoofdkwartier bij. We kregen pas ’s anderendaags, onder leiding van het directeurenduo en de Nederlandse ontwerpster Hella Jongerius, de Scandinavische en Beneluxinzendingen onder ogen. Zeven andere comités bekeken de andere Europese landen.

Het is een voorrecht om in zo’n jury te mogen zitten. En niet alleen omdat een dakterras in Parijs een aangenamere werkplek is dan ons dagelijkse open landscape bureau in Brussel. Het is fijn én leerrijk om in groep over een ontwerp te discussiëren. Een shortlist uit zestig papieren dossiers moesten we maken. Uit alle voorrondes zullen dan tegen eind deze maand een dikke twintig Europese genomineerden bekendgemaakt worden, die tegen juli een prototype moeten maken, waarna een nieuwe internationale jury de uiteindelijke winnaars kiest.

Lastig, vind ik het, om op basis van schetsen en beschrijvingen een meubel of gebruiksvoorwerp naar waarde te schatten. Natuurlijk springen écht innovatieve ideeën er meteen bovenuit. Zelfs op papier. Toch kijk ik uit naar de tentoonstelling in september in het Musée des Arts Décoratifs in Parijs waar de prototypes getoond zullen worden. Want een originele, mooie en technisch correcte schets maken is één ding, het idee daarna uitwerken tot een handig, nuttig en bruikbaar object is iets anders.

Het is natuurlijk niet verwonderlijk dat in deze van beelden doordrongen tijden de uiterlijke vorm de meeste aandacht krijgt. Het werk van de in Londen werkende architecte Zaha Hadid, met haar kenmerkende deconstructivistische en futuristische beeldtaal, krijgt niet toevallig zo’n weerklank. Linda Asselbergs ging naar Hongkong om haar jongste, afgewerkte project van dichtbij te gaan bekijken : het mobiele kunstpaviljoen voor het Franse modemerk Chanel. Ze hield meteen een exclusief interview met Hadid, die allicht het best aan de omschrijving van starchitect voldoet (zie p. 26).

De nadruk op beeld is zo groot dat sommige meubelmerken ons al in februari computertekeningen opstuurden van meubelen die pas deze week voor het eerst aan de buitenwereld getoond zullen worden op de Internationale Meubelbeurs van Milaan. Als alles meezit, zullen de meeste daarvan pas eind 2008 of volgend jaar in de winkels staan. Maar sommige beelden circuleren al maanden online. Noem ons ouderwets, maar wij gaan deze week veel liever in levenden lijve naar de Noord-Italiaanse stad op zoek naar trends, verrassingen, innovaties in materialen of technieken. En naar jong en fris talent. We houden u op de hoogte via weekend.be. Het wordt een hoog tempo aan indrukken ongetwijfeld. Met – zo mag ik hopen – tussendoor misschien wel heel even tijd om alles te laten bezinken op een zonnig terras ?

Reacties : leen.creve@knack.be

Leen Creve

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content