Stoere lijnen en hybride aandrijving
Op de autosalon van Frankfurt werd een massa nieuwigheden voorgesteld, van de Jaguar XK en de Mercedes S tot de Renault Clio. Traditiegetrouw keken we wat verder in de toekomst en concentreerden ons op concept cars.
De term concept car wordt dezer dagen wel eens geweld aangedaan : sommige merken tonen zogenaamde concepts, terwijl het eigenlijk preproducties zijn van het model dat volgend jaar in de showroom zal staan. Zo de Mitsubishi Sportback, een stilistisch sterke interpretatie van een sports hatchback, of de Mazda Sassou, de voorloper van de volgende Mazda 2.
Bij de echte concepts bleek Toyota het meest innoverend. De Endo is de jongste vrucht van ED2, de Europese designstudio van het merk in Sophia Antipolis, in de buurt van Nice. De drie meter korte concept car lijkt een beetje op de Smart, maar dan met een puurder lijn en voorzien van vier zitjes, gekoppeld aan een grote modulariteit. Ondanks zijn geringe lengte is de Endo relatief breed (169 cm) en vooral behoorlijk hoog (152 cm) waardoor een niet onaardige interieurruimte ontstaat. De beide portieren scharnieren als schuifdeuren, en confronteren de toeschouwer met een merkwaardig interieur waarin een doorzichtig informatiescherm zich over de volledige breedte uitstrekt. Daarop worden niet alleen de klassieke indicaties geprojec- teerd, maar ook andere, programmeerbare informatie, zoals internetboodschappen. De kleur van de achtergrond kan naar believen door de gebruiker veranderd worden, zodat een aparte sfeer ontstaat. De passagiersstoel voorin kan in vier richtingen verschuiven, wat de toegang naar achteren vereenvoudigt. De rugleuning van de zitjes achterin kan in alle richtingen pivoteren, zelfs een driepersoonsconfiguratie met tafeltje is mogelijk.
De Toyota i-unit is een open eenzitter, gecreëerd ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling van Aichi. Hij kan verscheidene gedaanten aannemen. Zo kan hij evolueren van een korte en hoge vorm, naar een langere en plattere. In het eerste geval zit de gebruiker erg rechtop, in het tweede geval ligt hij meer en kan de wagen zich op een veilige en snelle manier in het verkeer bewegen. De technologie voorziet al in een geautomatiseerde vorm van rijden, geleid door verklikkers in het wegdek. De i-unit herkent de gebruiker aan zijn gsm-oproep, aan zijn handpalm en zelfs aan zijn gelaatstrekken. Hij detecteert diens humeur en selecteert muziek om de bestuurder in een gepaste stemming te brengen. De elektrische motoren zitten in de wielnaven en de ITS-technologie ( Intelligent Transport Systems) waarschuwt de bestuurder voor naderend onheil. Ten slotte is hij met zijn koetswerk van natuurlijke kenaf-vezels (een soort jute van hennep) en geïnjecteerde onderdelen een voorbeeld van ecologisch verantwoord denken.
De Smart Crosstown is een variante op de fortwo, gekoppeld aan een zekere eenvoud en speelsheid. Hij is 18 cm langer dan zijn klassieke broer, heeft een wat ruiger uiterlijk (de scharnieren van de portieren zitten aan de buitenzijde gemonteerd), de wegklapbare voorruit staat bijna rechtop en de panelen zijn in mat metaalgroen geverfd. De stoelen zijn bekleed met used-look leder en de pedalen lijken wel van een mountainbike te komen. Boven op het dashboard is voorzien in aansluitingen voor PDa en USB-sticks, waarvan de muziek rechtstreeks kan worden afgespeeld. De Crosstown heeft een hybride aandrijving. De ontwerpers kunnen terecht beweren dat het rijplezier hoger is, terwijl het geringe verbruik nog werd teruggeschroefd.
Skoda stelt de Yeti in een open versie voor, met een hardtop voor de voorste inzittenden en een softtop achteraan. Alles wijst erop dat een definitieve versie van deze kleine SUV binnenkort wordt onthuld.
Peugeot toont de spectaculaire driewieler 20cup in Frankfurt om zijn stijlevolutie in de verf te zetten, maar ook om de nieuwe sportieve roeping te beklemtonen die het merk verworven heeft met de deelname aan de Le Mans Endurance Series. De open tweezitter krijgt de neus mee van een toekomstig seriemodel en de viercilinder turbomotor met directe benzine-injectie die Peugeot en Citroën samen met BMW hebben ontwikkeld. Die ontwikkelt een vermogen van meer dan 170 pk voor een gewicht van minder dan 500 kg.
Dan oogt de Citroën C-SportLounge ‘l’esprit grand tourisme Citroën’ een stuk realistischer. Voorzien van een persoonlijke, gespierde en toch elegante vormgeving wil hij een dynamische reiswagen zijn waarin de inzittenden elk een individuele plaats krijgen, met een eigen glazen dak. De rijder zit in een werkplek die geïnspireerd is op de cockpit van jachtvliegtuigen, met een multifunctioneel stuurwiel, omgeven door een waaier van wijzertjes en lichten. Aan de binnenzijde van de voorportieren zitten toetsschermen waarop de gebruikers telefoonnummers of audiovoorkeuren kunnen kiezen.
De Ford Iosis is dan weer een stijloefening die de vormen van de toekomstige modellen onderstreept en dan vooral van de Mondeo. Het model kreeg in het oog springende vlinderdeuren mee, een interieur met sterk gesculpteerde stoelen en een commandopost die ook al uit de vliegerij lijkt weggelopen. De pook is een sculptuur op zich en de middenconsole is prominent aanwezig met docking points voor enkele memory sticks die in de toekomst allicht als sleutel, maar ook als geheugen voor muziekvoorkeuren en zitpositie zullen dienen.
SUV-concepts waren er bij Renault met de Egeus en bij Opel met de sportieve Antara GTC, een Gran Turismo-crossover, met zwevende stoelen, een innoverend achterklepmechanisme en een sterke designtaal. De vierwielaangedreven Egeus wil een verhoogde coupé zijn. Het dashboard heeft de vorm van een reuzenrog, het bagageplateau is elektrisch verstelbaar en de Eden Weiss-banden van Michelin beperken de rolweerstand.
Terwijl Toyota, Honda en andere volop bezig zijn met de realisatie van hybridevoertuigen, bracht VW op de salon de eerste motor met directe benzine-inspuiting en dubbele drukvoeding. Dankzij de combinatie van een mechanisch aangedreven compressor (voor de lage toerentallen) en een turbo (voor de hoge toerentallen) weet men uit een kleine 1.4-litermotor 170 pk te halen en een koppel van 240 Nm, en dat vanaf 1750 toeren/minuut. Die prestaties zijn vergelijkbaar met die van een 2.3-liter benzinemotor, terwijl het verbruik toch 20 procent lager ligt. Binnenkort in de Golf GT.
pierre darge
DE I-UNIT HERKENT DE GEBRUIKER AAN ZIJN GSM-OPROEP, AAN ZIJN HANDPALM EN ZELFS AAN ZIJN GELAATSTREKKEN.
De rijder zit in een werkplek die geïnspireerd is op de cockpit van jachtvliegtuigen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier