Stadsfiets

Op zonnige dagen huilen mensen minder, lees ik op de site van onze collega’s van Bodytalk. En sporten ze meer, denk ik er zelf bij. Na hardnekkige kniepijn ben ik eindelijk terug aan het lopen gegaan. Het was hoog tijd : vrijdag ontvangt Knokke de eerste van onze Knack Weekend Ladies Run Series. Drie en een halve kilometer, een opwarming voor het grotere werk, de Kortrijkse Ladies Run op Pinkstermaandag.

Ik kom ontelbaar veel joggers tegen in die eerste zonnige lentedagen. Lopen is echt in (door het grote succes van onze Ladies Run organiseren we dit jaar vier edities : in Knokke, Kortrijk, Brussel en Hasselt).

Er flitsen ook veel fietsers voorbij. De meest ambitieuze op een futuristisch ogende fiets, in een strak pakje en met een aerodynamische helm op. Tussen deze fietsers zie je steeds meer vrouwen. Eén met hun gestroomlijnde racefiets begeven ze zich met panache op het macho terrein van de wielertoerist. Zo zullen dit jaar in juni 330 vrouwen (op 2000 deelnemers), onder het meterschap van Annemie Struyf, de legendarische Mont Ventoux bedwingen. Enkele jaren geleden waren er dat maar een honderd.

Maar ook de recreatieve stadsfietser heeft tegenwoordig niet zomaar een fiets. Een vrouw slentert mij voorbij op een knalgele bloemetjesfiets, het lijkt een hippierijwiel, maar wel in een gepolijste designversie.

Aan de schoolpoort zie ik ’s morgens bakfietsen waar de hele kroost in kan, fietsen met een hightech sidecar voor peuters en kleuters en kleurrijke kinderfietsen met een stang bevestigd aan de fiets van pa of ma.

Hollandse taferelen als het ware en die Nederlanders brachten niet alleen de buren op ideeën. Half april werd de oerdegelijke en sinds de Tweede Wereldoorlog nauwelijks veranderde ‘Hollandse fiets’ in de New York Times uitgeroepen tot een nieuw statussymbool. Keurig rechtop, met pak en das fietsen trendy downtown New Yorkers nu naar kantoor. De Dutch bike breekt er potten, al hangt er een prijskaartje van duizend tot tweeduizend dollar aan.

Fietsen als trend dus, zelfs De Bond Beter Leefmilieu gebruikt de mode als motivatie om meer mensen op de fiets te krijgen. De BBL lanceerde een Cycle Chic-blog (www.cyclechic.be) waarmee hij fietsers wil inspireren, door “die stedelijke straatstijl en fietscultuur in beeld te brengen en te vieren”. De Bond Beter Leefmilieu haalde daarvoor de mosterd in Kopenhagen en natuurlijk in Amsterdam.

In tal van Europese populaire citytrip bestemmingen – zoals Parijs en Barcelona – kun je overal in de stad fietsen voor een prikje huren. Voor toeristen is het nu bon ton om op twee wielen de stad te verkennen.

Mocht ten slotte uw modegevoel fietstochtjes in de weg staan : binnenkort komt de leren of suède dress clip van het Nederlandse Nomonro op de markt, een modieus gadget dat fietssters onder aan hun rok of jurk kunnen hangen, zodat die niet opwaait bij het fietsen.

trui.moerkerke@knack.be

Trui Moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content