Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

VRIJETIJDSAUTO

Het autosalon van Genève, het enige dat nog jaarlijks wordt georganizeerd, blijft zonder twijfel het belangrijkste voor de automobielindustrie. Het zet trends en geeft indikaties over de weg die de producenten menen te moeten volgen. Dit keer bleek er een overtuigende aandacht te bestaan voor de vrije tijd van de klanten : de meest opmerkelijke nieuwigheden waren kleine kabrio’s, opwindende sportwagens en modulaire concept cars.

De meeste aandacht trok de come-back van M.G. dat zeventig jaar na de produktie van zijn eerste auto met een spectaculaire innovatie op zoek is naar een nieuwe jeugd. Kon men twee jaar geleden kennismaken met een MG-R V8 die een beetje als een herwerkte nostalgie-oefening werd geïnterpreteerd, dan hebben de Engelsen dit keer een geheel nieuwe auto op wielen gezet. Nadat drie verschillende koncepten werden uitgeprobeerd, koos men voor de meest efficiënte oplossing : een tweezitter met een dwars gemonteerde middenmotor die de achterwielen aandrijft. Zo’n lay-out zorgt voor een prima traktie bij het accelereren, een optimale balans in snel genomen bochten en laat nog voldoende plaats voor rijgenot. Daarnaast zorgden de Rover-ingenieurs voor een technologisch hoogstandje door naast de basisversie een VVC-versie te ontwikkelen. Die krijgt eenzelfde motorblok van 1,8 liter mee, maar dan wel met een mekanisme dat ervoor zorgt dat de openingstijd van de inlaatkleppen progressief geregeld wordt door de draaisnelheid van elke nok aan te passen. Het systeem dat hydraulisch wordt geaktiveerd, moet ervoor zorgen dat vermogen en koppel bij elk toerental geoptimalizeerd worden. In de praktijk sprint de MG daarmee in minder dan acht sekonden naar de 100 km/uur. Met prijzen van ongeveer 880.000 frank voor de basisversie en 980.000 frank voor de VVC zal de pas voorgestelde Fiat Barchetta, die nauwelijks 100.000 frank goedkoper is, het allicht moeilijk krijgen.

SENSATIES

Bij Renault sloegen Patrick LeQuement en zijn designteam weer toe met een opwindend ogende Spider zonder voorruit. “We stoppen veel tijd, geld en energie in de Formule 1, ” aldus de hoofdverantwoordelijke van Renault Design, “en het zou zonde zijn om aan die know-how voorbij te gaan. De afgelopen jaren hebben we drie buitenbeentjes op punt gezet om ons een beetje te profileren. Dit keer gaat de inbreng nog verder want deze Spider is de eerste die ook daadwerkelijk geproduceerd wordt. De tentoongestelde versie (met rollbar) moet voor echte sensaties zorgen en niet voor het pseudo-plezier dat elders wordt gepromoot en mij vol frustraties achterlaat. Ik zocht de sensaties die een motorrijder nog voelt en gebruikte daartoe de 2-litermotor uit de Clio Williams die centraal achterin gemonteerd zo’n 150 pk op de achterwielen overzet. Met een gewicht dat niet hoger ligt dan dat van de Twingo moet het mogelijk zijn om in 6,5 sekonden de klassieke acceleratieoefening af te werken. Omstaanders maken zich wat ongerust over het ontbreken van de voorruit, maar daar is echt geen reden toe. We bouwden op de motorkap een deflector die de windstroom boven de hoofden van de inzittenden zal afleiden. Met een prijskaartje van minder dan 200.000 FF (1,2 miljoen frank) dachten we zo’n 250 eksemplaren van deze auto te kunnen slijten om daarna een wat burgerlijker versie mét voorruit te lanceren die iets goedkoper zal uitvallen. “

LeQuements buitenbeentje zal het logo van Renault Sport en dus niet van Renault voeren. Volgens LeQuement is de Franse konstrukteur daarmee een nieuwe, opwindende weg ingeslagen. Amateurs van de Spider van Renault Sport moeten nog tot einde 1995 wachten vooraleer ze de wagen ook echt kunnen rijden.

Wie zich aangetrokken voelt tot het “open” rijden, ontdekte in Genève ook de Bentley Azure, een kabrio afgeleid van de Continental R. Onder de kap van deze uitzonderlijke wagen steekt een V8-motor met een slagvolume van 6,75 liter die aangeblazen wordt door een turbo. Sergio Pininfarina, die grotendeels verantwoordelijk was voor het design, werd ook al op de Ferrari-stand gevierd. Daar stond de nieuwe F-50 te kijk, een strikte tweezitter met een centraal achterin gemonteerde V12-motor (inhoud : 4700 cm3) die een onwaarschijnlijk potentieel van 520 pk op de achterwielen kan overzetten. De nieuwste Ferrari zal zowel in open als in gesloten koetswerkvorm worden gecommercializeerd. Wie het wat bescheidener ziet, kon zich opwarmen aan de Toyota Celica kabrio of aan de vijfdeurs Toyota RAV-4.

CONCEPT CARS

Iets verder van de realiteit af staat de Hyundai HCD III, een sportieve beach car die op het eerste gezicht meer weg heeft van een wat stoer uitgevallen kabrio. De kompakte vrijetijdsauto werd voorzien van een turbomotor (2 liter) die een fraaie 243 pk op de vier wielen overzet. Dankzij de pneumatische ophanging kan de vrije hoogte met acht centimeter worden verhoogd, zodat de HCD III met een eenvoudige druk op de knop probleemloos van de weg naar het veld kan. Origineel is het opplooibare dak dat vanaf het plafond tot net boven de bumper kan worden opengelegd, zodat de wagen dan het midden houdt tussen een kabrio en een pick-up. Die modulariteit geeft de sportieve Hyundai verschillende gezichten en daar blijkt volgens de konstrukteurs meer en meer behoefte aan te bestaan.

Vijftien jaar geleden voerde Fiat met de VSS (Vettura a sottosistemi) een koncept ten tonele waarbij rondom een basisplatform verschillende vormen konden worden opgebouwd. In Genève kwamen zowel Opel als Mercedes met eenzelfde denkoefening aandraven. De Opel Maxx is een zeer korte (lengte : 297,5 cm) personenwagen die kan worden omgevormd tot een kabrio, een pick-up (gesloten kabine met open laadbak), een terreinwagen, een monovolume of zelfs een nieuw type van taxi. Hoewel de afmetingen niet kunnen worden gewijzigd, kan de klant wel het uiterlijk en de binnenuitrusting van de wagen aanpassen, ook nadat de auto geleverd werd. De dwarsbalk voor het instrumentenbord is een niet-bekleed, C-vormig profiel in geëxtrudeerd aluminium waarop analoge of digitale instrumenten of opties zoals airconditioning, een autoradio, een telefoon, een telefax of een passagiersairbag kunnen worden gemonteerd. Een idee dat Opel tien jaar geleden al lanceerde in de Junior concept car waarin zelfs afneembare draagtassen en een autoradio, die ook thuis kon worden gebruikt, een plaats vonden.

De Maxx, die slechts 600 kg weegt, bezit een doorlopende bank voorin die wat gedraaid kan worden om het instappen te vergemakkelijken. Maar het is ook mogelijk om twee zitjes achter elkaar of diagonaal te plaatsen zoals in een taxi. Van de basisversie van de Maxx, die 75 cm korter uitvalt dan de Corsa, werd ook een vierdeursmodel afgeleid dat 357,5 cm lang wordt nog altijd 15 cm korter dan de Corsa. Uitgerust met drie- of vierkleppen-motoren wordt op een gemiddeld verbruik van vier liter per 100 km gemikt en een topsnelheid van respektievelijk 135 en 155 km/uur. Of de Maxx er ook werkelijk komt, is helemaal niet zeker, al houden de Opel-technici vol dat het Britse instituut voor marktonderzoek “Henley Center” bij een enquête vatstelde dat nagenoeg 50 procent van alle Europese autobestuurders het liefst een wagen zouden kopen zoals niemand er een heeft. Alvast een hint in de richting van de zéér gepersonalizeerde auto.

Ook bij Mercedes-Benz werd uitgepakt met een auto waarop vier varianten kunnen worden gebouwd : de VRC (Vario Research Car). Het basisgedeelte omvat motor en versnellingsbak, voorruit, de twee portieren, het onderste gedeelte van het koetswerk, de vier stoelen en de boordplank. Het bovenste deel van de achterzijde van de VRC, dat uit koolstofvezel of aluminium is opgebouwd, kan worden losgeklonken en verwijderd. De vier verschillende superstrukturen wegen tussen 30 en 50 kg en geven de wagen het uitzicht van een kabrio, een kompakte berline, een pick-up of een break. De omvorming neemt slechts een paar minuten in beslag. De interieurruimte is vergelijkbaar met die van een Mercedes C-klasse, zodat vier personen er probleemloos een plaats vinden. Toch wordt van de bezitter niet verwacht dat hij zomaar meteen de vier varianten koopt : dank zij een distributiesysteem werd aan een soort verhuursysteem gedacht zodat men zich kan voorstellen dat de klanten naargelang het weer, hun gezindheid of hun praktische noden voor kortere of langere tijd de aangepaste struktuur lenen.

VERBEELDING

Voor rijders met een voorkeur voor gesofistikeerde, degelijke en tegelijk naar traditie neigende oplossingen voor erg snel rijden was de Porsche 911 turbo de gedroomde nieuwkomer. Voorzien van een dubbele turbo ontwikkelt de nieuwste Porsche 408 pk die via een zesbak over de vier wielen op de weg worden gezet. Voor de bezoekers die graag even wegdromen voerde Ford de GT90 ten tonele, een concept supercar die in nauwelijks zes maanden tijd door Fords Special Vehicle Engineering Group ontwikkeld werd. De biezonder fraaie, gesloten tweezitter die door een midscheeps ingebouwde zes liter en van vier turbo’s voorziene V12-motor wordt aangedreven, roept herinneringen op aan de legendarische GT40 die ooit in de 24 uren van Le Mans de Ferrari’s terugwees. Het geheel is opgebouwd rond een zelfdragend chassis uit aluminium honingraat en glasvezel waarop verblindend witte panelen in komposietmateriaal werden bevestigd. Het ijzersterke design blaast alle bestaande teorieën over cocooning omver en getuigt zowel van originaliteit als persoonlijkheid. Fords director advanced design, de Fransman Claude Lobo, spreekt van een supercar waarin de technische know-how van het bedrijf hand in hand gaat met de V12-motor die iedere zichzelf respekterende konstrukteur in huis hoort te hebben. “Met deze wagen hebben we de designtaal voor de komende decennia leven ingeblazen en de entoesiaste respons zet misschien de deur open naar een heel beperkte produktie. Of naar Fords terugkeer in de GT-races. De GT90 is ook het antwoord aan al diegenen die denken dat een fabrikant van massaprodukten alleen maar zoiets als een banale wagen kan afleveren. Wij geloven veeleer dat fabrikanten die geen risico’s nemen, gedoemd zijn om anoniem te blijven, terwijl diegenen die de moed opbrengen om te innoveren zullen overleven. Want vergeet toch vooral die ene zin niet : Ce qui est beau plaît à tout le monde, ” aldus Claude Lobo.

En mooi is de GT90. Niet alleen omwille van zijn persoonlijkheid en zijn uitstraling, maar ook omdat hij van een état d’esprit getuigt. Van een durf tot innoveren die we over twee jaar in een piepkleine Ford Ka voor een groter publiek hopen terug te vinden.

PIERRE DARGE

De MG-F met middenmotor : de terugkeer van een legende.

Renault Sport Spider : van de verbeelding die straks werkelijkheid wordt.

Opel Maxx : auto op maat.

Ford GT90’s ijzersterke designtaal : “Ce qui est beau plaît à tout le monde. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content